לתרומות לחץ כאן

נדרה שלא לדבר בבית הכנסת, האם יכולה לענות על ברכת שלום

בס"ד
שלום כבוד הרב ושבוע טוב ומבורך,

ברשותך אבקש לשאול, בעיקבות שיעור תורה של אחד מגדולי הדור על חומרת דיבור בבית הכנסת, אני קיבלתי על עצמי בנדר לא לדבר בבית כנסת.ע"פ דברי הרב אין לדבר בבית כנסת כלל להוציא תפילות,מזמורים ודברי תורה. שאלתי היא, כאשר מישהי מברכת אותי בברכת שבת שלום בבית הכנסת, האם מותר לי לענות לה או שרק להניד את הראש מבלי לדבר? כבוד הרב מה אם זה קורה באמצע קבלת שבת או תפילה או קדיש? כרגע מנהגי הוא לענות עם הנד ראש בלבד וחיוך בין התפילות בלבד. האם נכון לנהוג כך?

מחילה על הטירחה תודה רבה ובשורות טובות.

תשובה:

שלום רב

ראשית עשית דבר שאינו ראוי! כוונתך רצויה ואהובה לפני הקב"ה אולם הקבלה בנדר היא משחק באש! מי שעובר על נדרו עובר באיסור חמור עד מאוד אסור לנו להגיע לנסיון הנורא הזה. הייתי מציע ראשית לעשות התרת נדרים, למרות שאין מתירין נדר על מצוה בשעת הדחק ניתן להתיר, וגם כאן כיון שהנדר אינו מוגבל בזמן הנסיון הוא קשה מאוד וזו שעת הדחק ממש, וכמובן להמשיך להמנע מדיבור אבל בלי נדר חלילה. יש הרבה אופנים לדרבן את עצמנו, לקנוס את עצמך בכסף לצדקה או באמירת תהילים, יש כל מיני אפשרויות רק לא נדרים!

לעצם השאלה, כיון שנדרים הם לפי לשון בני אדם, היות ועל פי הלכה את צריכה לענות על ברכת השלום, ואפילו בתוך התפילה יש אופנים שהתירו, נראה שמותר כך לעשות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד
    מחילה מכבוד הרב, אני לא מבינה מדוע זו שעת דחק. ברור לי שנדר הוא דבר שאסור להפר ומכיון שהבנתי את גדולת החומרה של דיבור בבית הכנסת ובהמלצת גדול דור, רבי ומורי לקחתי על עצמי לא לדבר בבית הכנסת. אני מודה לך מקרב ליבי על כוונתך הטובה אבל באמת שזה חשוב לי נורא.
    ולעניין השאלה, כבוד הרב רק כדי לחדד, האם באמצע תפילה או קדיש אני חייבת לענות שלום?האם אני יכולה רק להניד את הראש בזמן שלא מתפללים כלל? בבחינת "ונח נח מצא חן…" קודם כל כבודו של הקדוש ברוך הוא. מחילה אני מקווה שאתה מקבל בהבנה את ההתעקשות שלי.
    אני אוהבת את כל עם ישראל אהבה גדולה.
    תודה רבה

  2. הסיבה שזה שעת הדחק מכיון שעלולים מאוד בקלות להכשל, לכן אף שההנהגה טובה, אני בטוח שהרב היה אוסר עליך לקבל זאת באופן של נדר, שימי לב, לענות מילה ושתים בבית הכנסת בכובד ראש מותר מן הדין, ואחרי שאת נודרת זה הופך לאיסור דאורייתא שכתוב עליו עונשים חמורים… לכן ההנהגה מצוינת אבל בלי נדר. באמצע התפילה למנהגינו כיום לא עונים בפה רק עם הראש במקומות שמותר לא בשמונה עשרה, משום שאנשים מבינים ולא מקפידים.

  3. בס"ד

    כבוד הרב,תודה רבה על ההכוונה והסבלנות. קיבלתי כל מה שאמרת ובעזרת השם יתברך אני יעשה התרת נדרים וינהג כפי שהסברת לי.
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל