לתרומות לחץ כאן

יודאיקה ודמויות בבית כנסת כנגד עיני המתפללים

שלום לכב' הרב.
בית הכנסת בו אנו מתפללים עבר לאחרונה שיפוץ רחב כולל החלפת התיבה ריצוף ופריט עיצובי מאוד יחודי שיזם הגבאי והוא הכנסת שני ארונת תצוגה (ויטרינות) מימין ומשמאל לארון הקודש ובתוך ארונות אלה הציב פריטי יודאיקה בהם שופרות עם מתכת מבריקה דמויית כסף, גביעי קידוש דמויי כסף, דגמי כסף של בית המקדש, לוחות הברית וכיו"ב. דא עקא, בין הפריטים המקשטים נמצאים מספר דגמים מוקטנים (בגובה 15-20ס"מ) של הלויים כביכול, הנושאים את ארון הברית עם הכרובים שעל הכפורת (5 דמויות אדם בכל דגם), ושני דגמים מוקטנים של המרגלים כביכול, נושאים אשכול גפן ענק (שתי דמויות אדם בכל דגם) ושני דגמים של תיבת נוח עליה שתי דמויות קטנות ביותר של נוח ואשתו כביכול וכן מספר חיות על סיפון התיבה.
הגם שהכוונות של הגבאי טובות ללא ספק, לפאר את היכל ה', אני סבור כי נוצר כאן פגם חמור ביותר שכן הצבת הדמויות מימין ומשמאל לארון הקודש, מסיחה את הדעת מחד ויוצרת מאידך אשליה ח"ו כאילו משתחוים לכיוון הדמויות !!!.
מעניין שאף אחד מהמתפללים מלבדי בינתיים לא נתן דעתו לדבר!
האם יש ממש בחששותיי? גדול השלום וחשוב לנו לשמור על אחדות לכידות ולברוח מהמחלוקת
ולכן אולי בכל זאת, האם יש דרך בה ניתן להתיר בכל זאת השארת החפצים הנ"ל במיקום עליו הצבעתי?
הואיל ואין לבית הכנסת שלנו רב אבקש מכבודכם להשיב לשאלתי עם תשובה ברורה באופן שאוכל להציגה בפני הגבאי (שבינתיים דוחה את טענותיי) ולציבור המתפללים על מנת שיתנו דעתם לדבר!

בתודה מראש,

תשובה:

על עצם החזקת בובות בצורת אדם והאופן הראוי לכתחילה ראה כאן, ולא נעסוק בזה עכשיו.

בנוגע לעשיית הדברים הללו בבית הכנסת, במרדכי בעבודה זרה סימן תתמ, ובהגהות אשרי שם פד, ב מדפי הרא"ש מצינו שהובא פולמוס שלם על ביהכנ"ס בקולוניא שציירו על חלונות ביהכנ"ס צורות אריות ונחשים, ונחלקו בדבר זה רבותינו הראשונים – רבי אליקים פסק לאיסור, שאסור לעשות שום צורה שלא להתלמד, וגם כיון שצריך שלא יהיה שום דבר חוצץ בינו לבין הקיר בתפילה, וכן כיון שיהיה נראה המתפלל כמשתחוה לאותם צורות, וע"כ כתב שם לאסור.

אכן, בנוגע לחשש שמא יראה כמשתחווה לדמויות הללו, רבים מהראשונים שם חולקים, וסוברים שאין לחשוש לחשד זה אלא בבולט [כלומר במקרה שלנו גם הם מודים לאסור!] והוסיפו שהגויים בזמנינו לא עובדים לאריות ונחשים [גם קולא זו לא תועיל בנושא שלנו], ובמקום רבים ליכא חשד, ונקטו להתיר אף מצד האיסור של "לא תעשון אתי", אך כתבו שעדיף שלא לעשות כן כיון שמבלבל את כוונת מתפללים ע"ש. כלומר, במקרה שלנו הצד להקל מצד חשש עבודה זרה מאוד קלוש, נתון למחלוקת הפוסקים וגם זה בקושי, כיון שרוב טעמי המקילים אינם שייכים כאן, ומלבד זאת חששו בזה לבילבול דעת המתפללים.

אפילו על ציורים המצויים במחזורים הביא המרדכי תשובת ר"מ שלא יפה הם עושים – כיון שמבלבלים הכוונה ולא מכוונים ליבם לאביהם שבשמים. ולהלכה הובאו הרבה תשובות וכולם נקטו לאיסור אך לא מצד איסור זה של "לא תעשון אתי" אלא מצד שמבלבל הכוונה ומסיח הדעת מן התפילה.

לכן ודאי שההנהגה הראויה היא לעשות ויטרינות בכניסה לבית הכניסות שם יניחו את אותן הדמויות, ולא כנגד עיני המתפללים.

ויהי רצון שיתקבלו כל תפילותיכם לטובה ולברכה לפני אדון כל!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל