לתרומות לחץ כאן

דחיית ברית כאשר משקל התינוק נמוך

שלום,
רציתי לברר, אתמול בשעה טובה נולד בני בכורי בשבוע 37 במשקל 1.885 ק"ג. המשקל הוא נמוך יחסית לשבוע הלידה. באיזה משקל מותר וצריך לבצע את מצוות ברית המילה?

תשובה:

שלום רב

למעשה מבחינה הלכתית הקובע הוא לא משקלו של התינוק אלא חוזק גופו ומצבו הבריאותי, אלא שבדרך כלל הדברים כרוכים זה בזה… מנהג רוב המוהלים להמתין עד שהתינוק יגיע למשקל של 2.5 ק"ג, אלא שלעיתים אם רואים שהוא עולה היטב במשקל ומצבו שפיר מלים גם קודם, לכן יש להיות בקשר עם מוהל מומחה שיבדוק את התינוק לאחר שיעבור את ה2 ק"ג תוך התייעצות עם רופא מומחה.

בהצלחה רבה ומזל טוב!

מקורות:

בס' זוכר הברית (סימן י אות לד) כ' בשם רופאי זמנו שפחות ממשקל שלשה ק"ג נחשב לחלש, ומ"מ אם רואים שהתינוק עולה במשקל באופן ראוי מותר למולו אף בפחות מהמשקל המקובל. וכיום כאמור דעת הרופאים שתינוק שמשקלו פחות מ2.500 ק"ג נחשב הוא כפג ואין למולו. באוצר הברית כתב שלדעת הרופאים יש להקפיד שלא למולו עד שיחלפו 37-38 שבועות מתחילת ההריון. ועכ"פ לא כל המקרים שוים בזה, ובכל מקרה יש להתייעץ עם רופא מומחה.

בס' אות שלום (יו"ד סימן רסב סק"ח) כתב, שאין דין זה אמור אלא באופן שהחסרון במשקלו נובע מחולשה ורזון בגופו והוא שונה משאר תינוקות, ולכן בתאומים בודאי יש לשער כפי הרגיל אצל תאומים שמטבע הדברים קטנים יותר משאר תינוקות. כמו כן כתב בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סימן פב) בשם ס' אשל אברהם (סי' כב) שבדברי חז"ל לא מצינו שיעור למשקלו של התינוק ומשמע שאין הדבר תלוי במשקל אלא בחוסנו, וכתב שאף שמע שהגאון החזו"א ז"ל לא היתה דעתו נוחה מכך שהמשקל יהיה קובע בענין זה, וע"כ יש לדון כל מקרה לגופו. יע"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל