לתרומות לחץ כאן

נאמנות הרופאים / סיוע לבעל חיים במצוקה / טעם אמירת ואתה קדוש לאחר קריאת המגילה

שלום כבוד הרבנים,

א. האם ישנה ומהי ההתייחסות בהלכה להתרפאות של יהודי ע"י רופא גוי? בפרט מעניין אותי לדעת, לגבי ביקור ומעקב אצל רופא משפחה בקופ"ח, וביקור אצל רופא שבת גוי (כפי שמצוי, למשל, בשכונות ויישובים חרדיים)

ב. עמית לעבודה ביקש ממני לשאול, ואין כוונה ח"ו לליצנות: מי שיש לו בעל חיים (בפרט טמא, למשל חתול), שהוא קשור אליו מאוד, האם יש משהו יהודי לעשות, כאשר הבע"ח חולה, או כאשר הוא מת?

ג. בשו"ע סי' תרצ"ג סדר תפילת פורים סעיף א', מביא מהטור ש"אחר קריאת המגילה בערבית אומר ואתה קדוש". מה המקור והסיבה למנהג/דין זה? (לא מצאתי בב"י ובב"ח על הטור במקום, וגם לא במשנ"ב)

תודה רבה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב

1. אין כל בעיה להתרפא אצל רופא גוי, אלא שרופא כזה אינו נאמן כמו רופא יהודי דתי לגבי ספק פיקוח נפש וכדומה כיון שאינו מבין את חשיבותה של השבת. ראה בגדר דין זה בביאור הלכה בסי' תריח, רמ"א ומשנה ברורה בסי' שכח סעי' י, ברכי יוסף שם, שו"ת עולת שמואל סי' קח שהרופאים בזמנינו שמחוייבים לחוק המלכות נאמנים יותר, שו"ת שבות יעקב ח"ב סי' עו ופנים מאירות ח"א סי' יב שבמקרה של חשש פיקוח נפש הם נאמנים ורק כאשר הנושא הוא איסורי תורה אינם נאמנים.

2. יש בודאי ענין מצד מידת רחמנות לסייע לבעל חיים במצוקה, ידוע המעשה ברבי הקדוש שעל שלא חס על בעל חיים שבא לחסות בכנפיו סבל יסורים רבים, לגבי קבורה אין בכך כל ענין.

3. מקור דין זה ברמ"א בשם הכלבו, ובכלבו שם כתב, שהסיבה לכך משום שהפסוק ואתה קדוש נאמר בתהילים כב הפותח בלמנצח על איילת השחר שכולו רומז כידוע לאסתר המלכה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל