לתרומות לחץ כאן

שאלות בענין פונדקאות

בס"ד

לכב' הרבנים שלום רב
הוזרקו לפונדקאית ביצית וזרע של זוג יהודים כשרים לכל דבר .
נולד בן .

השאלות:
א.האם הבן הוא בכור במקרה זהוהאם עושים לו פדיון .
ב.האם ההורים מחוייבים להזין ולהחזיק אותו עד גיל שש ולאחר מכן רק בחזקת מצוה.
ג.האם יש זכות מהתורה לירושה מהוריו בכלל והאם מגיע לו כפליים בירושה אם יש לו אחים.

להלן מצב זה בתרחיש שונה.
הוזרקו לפונדקאית ביצית וזרע של זוג יהודים כשרים לכל דבר .
נולד בן .
לאחר מכן הזוג הצליח להביא בן בדרך טבעית .
השאלות :
א.אם בכורה למי לילד מהפונדקאית או לילד שנולד בדרך טבעית.
ב.האם ההורים מחוייבים להזין ולהחזיק את שני הילדים עפ"י התורה עד גיל שש או שרק מחוייבים
לילד שנולד בדרך הטבעית.
ג.למי זכות הירושה האם לשניהם.
ד.למי זכות הירושה במנה כפולה לילד מהפונדקאית או לילד שנולד בדרך טבעית.

ושאלה אחרונה :
במקרה הראשון שנולד מפונדקאית האם האם נחשבת עפ"י ההלכה " אמא " .

אודה על תשובה ברורה אם אפשר עם מקורות .
והאם התשובות ע"י רוב הפוסקים (אם אפשר ציון התומכים מול המתנגדים )

בתודה

תשובה:

שלום רב,

א. לא עושים פדיון הבן, משום שאין זה "פטר רחם" של בעלת הביצית.

ב. חובת המזונות חלה על האב, ואין כל ספק בזהותו, כך שהשאלה לא רלוונטית.

ג. מאחר שכאמור, האב אינו בספק בנושא יחוסו של הבן. ובדאי הבן יורש אותו כדת וכדין. אלא אם כן הפונדקאית הינה גויה, ואז יש ספק לגבי ייחוסו או הוא יהודי או לא, ולכן, אין ספק יורש מוציא מידי ודאי יורש. וכן ולגבי ירושת האם, הוא בכלל הספק הכללי האם הוא בנה, ולכן אין ספק יורש מוציא מידי ודאי יורש כמבואר ביבמות לז,ב.

ד. מאחר שבכל מקרה בעלת הביצית לא הוציאה מרחמה כלום מלבד הילד שנולד (השני) הוא הפטר רחם, וחל עליו חובת פדיון הבן.

ה. כן, ההורים מחוייבים לזון את שני הילדים. כפי שאמרתי לך חובה המזונות חלה על האב.

ו. לשני. אין ספק מוציא מידי ודאי.

ז. למי שנולד ראשון – בכור נוטל פי שנים רק מירושת אביו ולא מירושת אמו.

שאלה אחרונה: כבר כתבתי לך בפעמים הקודמות, שאין הכרעה ברורה בנושא. ולכן יש לנקוט את שניהם כספק אמא של היילוד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה לכבוד הרב
    ייש כח על התשובה התשובה .
    אלא מאי , שלחתי השאלה הנ"ל פעמיים וביקשתי שאת הראשונה ימחקו מכל מקום בשליחת השאלה המלאה יש שאלה נוספת והיא

    שולח השאלה שוב בתוספת ששכחתי מבקש תשובות לשאלות הר"מ בתנאים משתנים כאשר הפונדקאית היא יהודיה וכאשר היא גויה וכאשר היא גויה שהיתה בתהליך גיור והוזרקו לה הביצית והזרע בתהליך גיור והלידה היתה חודשיים שלושה לאחר שהתגיירה כדת וכדין .

    עד כאן

    הרב משיב בתשובתו " כתבתי לך " אינני זוכר שפניתי בענין מכל מקום זה נושא חדש שהועלה בשבת האחרונה בשיעורי שאני לומד בו
    " מסכת מכות "

    בברכה
    יעיש בן יוסף

  2. כאמור, יש ספק מי היא האם, האם בעלת הביצית או הפונדקאית. לכן אם היא גויה, יש לגיירו לחומרא. אם האשה טבלה לגיורה במהלך ההיריון. העובר שנולד גם הוא עבר כבר הליך גיורץ אם היא בת, אינה זקוקה לטבול שוב. ואם הוא בן. יש דיון בפוסקים האם הברית שעושים לו הוא כשל גר או כשל יהודי לכל דבר. הנפק"מ הוא אם הברית יוצר בשבת, האם הברית דוחה את השבת ככל ברית של יהודי או שאינה דוחה את השבת כשם שברית מילה של גר אינו דוחה את השבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל