לתרומות לחץ כאן

הזכרת שם שמים לבטלה

האם מותר לומר אלוהים ?

אלוהים אדירים?

את השם גד במבטא ישראלי עם קמץ ולא עם חולם ?

תשובה:

שלום רב

חלילה להזכיר שם שמים לבטלה, שם אלוקים הוא אחד משבעת השמות שאסור למוחקם וממילא גם אסור לאומרם לבטלה, יש שהקילו בזה בשעת הלימוד כאשר הם מוזכרים בגמרא, אבל בסתם שיחת חולין הדבר אסור בהחלט.

מקורות:

למנהג בני אשכנז יש איסור מוחלט לומר בפה את אחד מהשמות שאינם נמחקים, שביניהם השם א-ל וא-לוהים [הכתיבה כמו שעשיתי מותרת]. וראה כאן שיש שאסרו אפילו הזכרת שם שמים בשפה זרה! אגב, הגר"ע יוסף זצ"ל ביחוה דעת ח"ג סי' יג האריך להתיר לומר שמות הקודש תוך כדי אמירת פסוק בדרך לימודו בגמרא או בדרשה, אבל גם זה רק בתנאי שאומר פסוק שלם, ולא חצאי פסוקים! בטח לא בהזכרה סתמית.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. יש כאלה שכותבים ספרים המוכיחים את קיומו של הקב"ה וקוראים לספרים למשל "5 ראיות לקיומו של א-לוהים" וכד'
    (הם כותבים את זה בלי קו מפריד)
    משמע שלומר בפה את שם הספר יש בעיה, אבל לכתוב כהנ"ל ה גם בעיה?

  2. האמת לפי מה שבדקתי כרגע ראיתי שכן היו שחלקו על הנושא הזה וכמדומני שאצל התמנים יש כאלה שכן אומרים את שם השם עם האות ה' כל עוד זה לצורך (אפילו אם זה לא ממש דיברי תורה) ורק אם זה סתם ללא צורך זה נחשב לשוא
    ויש כאלה שאמרו שלא רק שאין בעיה לומר עם האות ה' אלא צריך לומר כך כי לדעתם זה עוות שם השם וכמו שלא מכנים שם לחבר קל וחומר שלא לקב"ה (ר' משה מלכה אב"ד פתח תקווה-שו"ת מקוה המים חלק א יו"ד ס' ג)
    אמנם זה לא הדעה המקובלת אבל נראה שכן היו שסברו כך

  3. נכון וגם את דבריו לא הבאת מדוייק, הוא התיר כאשר זה דרך שבח והודיה, אבל נניח להזכיר שם של ספר ששמו הוכחות לקיומו של אלוהים, לכל הדעות הדבר אסור גם אם זה לצורך כל שהוא. ושוב, צדקת שזו גם לא הדעה המקובלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל