לתרומות לחץ כאן

הנחת סולת מתוקה בפינות הבית בזמן חנוכת הבית (פשישה)

שלום כבוד הרב.
שמעתי לאחרונה על מנהג של יוצאי מרוקו ,להניח בעת חנוכת בית שקיות קוסקוס מתוק בפינות הבית או הכניסה אליו, כדרך לגירוש שדים ומזיקים.
חיפשתי באינטרנט ומצאתי בין השאר את ההסבר הבא: "שיהיה זה החלק לשדים, שהרי ידועה הגמרא כל הבונה בית מתמסכן ((יבמות סג ע"א): "כל העוסק בבנין מתמסכן [=מתרושש]".) והסבירו חכמי החסידות, שהרי קודם בנית הבית, המקום נחלתם, וכעת שבונה בית כביכול מגרש אותם, לכן נהגו להניח בקצות הבית, ונקרא בערבית פשישה".
הנה קישור לדף אינטרנט המדובר

http://www.orhadash.net/index.php/sgolot/130-2013-04-26-12-57-15.html

רציתי לשאול בדחילו ורחימו, האם לא נראה שיש כאן כביכול עבודה זרה או "שיתוף" חס וחלילה? הרי בכל המסורת היהודית יש יציאה ברורה וחמורה כנגד מנחות או ריצויים למיניהם, לאיזה שהוא דבר חוץ מלהשם יתברך. ואם כן, האין במנהג הזה סתירה מיניה וביה לאיסור החמור?
בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב

לא הייתי מרחיק לכת בענין זה, שהרי גם לגבי מים אחרונים הובא בזוהר הקדוש בפרשת תרומה [והובא בפוסקים בסי' קפא], שעל ידי שנוטל מים אחרונים הוא נותן לחצונים את חלקם לבל יזיקוהו, כך ש"יש כזה דבר", וזה לא עבודה זרה, עצם מקורו של המנהג לא ידוע לי מעבר למה שציינת. אלא שכאן צריך לעשות הבחנה ברורה, איננו פונים לכוחות טומאה חלילה ולא מקריבים לפניהם קרבן, אלא נותנים להם חלק כדי שהם מעצמם יניחונו. תסלח אם אומר משל שאינו עדין, אבל זה מה שעולה בדעתי כרגע, כאשר כלב רודף אחריך ואתה זורק לו עצם כדי שיניח לך ויפנה לדרך אחרת, זה לא קרבן וגם לא עבודה זרה….

העיקר שיהיה יישוב טוב והרבה שמחות בבית תמיד!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום. נכונים הדברים אך להסיף שהדבר הטוב יותר היום ובמיוחד בא"י לעשות חנוכת הבית וקביעת מזוזה עם הלימוד ועם מניין וברכות שזה מכניס קדושה ושיירה בבית .וידוע ששלמה המלך גירש את הש.ד. מארץ ישראל. לכן מה שנהגו בחוץ לארץ מקומו שם ולא בארץ הקדושה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל