לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

שינוי מקום בסעודה באולמות אירועים

שלום.היינו מוזמנים לארוע באולם.בהתחלה היה בר בקבלת פנים באולם אחד.אחר כך עברנו לשבת סביב שולחנות באולם אחר.האולמות לא מחוברים והיינו צריכים לצאת לבחוץ ואחרי כמה מטרים נכנסנו לאולם שבו ישבנו סביב שולחנות.
1.אם אכלנו באולם הראשון האם לברך שם ברכה אחרונה ואז שוב לברך באולם השני מחדש או שאין הפסק?
2.אם אותו דבר יש ארוע והבר בגן פתוח ואז עוברים לאולם האם זה אותו דבר כמו בסעיף 1
3. אם האולמות מחוברים או במתחם אחד של אותו בניין מה הדין
4.אם לגבי ספרדים ואשכנזים יש אותו דין בזה
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

1. הואיל ויש צורך לצאת מאולם אחד לשני החוצה והם אינם תחת קורת גג אחת, יש לברך ברכה אחרונה קודם היציאה וברכה ראשונה שוב באולם השני, אף שהיתה דעתכם מתחילה לסיים את הסעודה בבית השני. אלא שלמנהג הספרדים מן הדין היה להחמיר בזה גם בסעודת פת כדעת השולחן ערוך, ואילךו האשכנזים אינם מחמירים בזה אלא בשאר דברים אך להלכה גם הספרדים נוהגים בזה מספק כמנהג האשכנזים שלא לברך פעם אחרת אם אכלתם לחם בבית הראשון.

2. כנ"ל. אלא אם כן ניתן לראות מהאולם את מקום האכילה הראשון, שזה מועיל כאשר מדובר בחצר של אותו אולם עצמו [ולא מבית לבית].

3. כאשר האולמות מחוברים ואתה הולך כל הזמן תחת קורת גג, אף שיש שהחמירו בזה כשלא היתה דעתו לכך מתחילה, להלכה אין צורך לברך פעם נוספת, אך במקרה זה, אם שני האולמות אינם תחת בעלות אחת, נחלקו בזה הדעות, בשו"ת בצל החכמה ח"ו סי' ע מיקל בזה שאין צריך לברך, וכ"כ באור לציון ח"ב פי"ב , אולם בשמירת שבת כהלכתה פרק נד ס"ק כז כתב בשם הגרש"ז אויערבך שיש לברך שנית מחמת שינוי הבעלות [ונפקא מינה לגבי יציאה לחדר מדרגות בבנין המשותף].

4. אם חלק מהמשתתפים נשארו לאכול במקום הראשון, לגבי סעודת פת די בזה לכולי עלמא שאין צורך לברך שנית, ולגבי שאר מיני מאכל יש בכך מחלוקת הפוסקים, אבל אני מניח שזו לא המציאות בה נתקלתם.

מקורות:

ראה שו"ע ומשנה ברורה בסי' קעח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה ובהמשך העניין
    האם הבנתי נכון מהתשובה שלא לברך ברכה אחרונה במקרה 1 ?
    בכל מקרה באולם קבלת הפנים לא היה המוציא אלא דברים קלים כמו דגים שתיה בורקס.רק באולם של הסעודה היה המוציא.
    האם זה משנה אם היה בדעתי שלא לעשות המוציא באולם של הסעודה אלא לאכול שם ללא לחם?

  2. ההיפך הוא הנכון, רק אם אכלתם לחם בבית הראשון לא צריך לברך שנית, אבל אם אכלתם שאר דברים [ולא משנה מה בכוונתכם לאכול בבית השני], יש לברך ברכה אחרונה קודם היציאה מהבית הראשון ולשוב ולברך ברכה ראשונה בבית השני.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל