לתרומות לחץ כאן

חובת הצניעות באשה

כבוד הרב חזרתי בתשובה ואני לא מצאתי בשו״ע מקור שאישה אסורה לה לגלות בשרה רק שערה או שאסור לעשות דבר שבקדושה בפניה. תודה

תשובה:

שלום רב.

לבד מאיסור 'לפני עיור' שיש בהכשלת גברים מחמת לבישת בגדים לא צנועים, ישנם איסורים נוספים הקשורים לצורך של האשה להיות קדושה וטהורה בעצם, וכן למדו מהפסוק 'והיה מחניך קדוש' (דברים כג,טו) ובכך שמתלבשת לא בצניעות הורסת האשה את קדושת המחנה (סמ"ק מצוה נ"ו). וכן לגבי גילוי שערות של אשה נשואה אינו תלוי בראית אחרים אלא הוא איסור עצמי.

יש לציין שברבינו יונה בספר היראה אות רנ"ד מבואר שעוברת גם על איסור 'לא תחמוד' שגורמת לאנשים לחומדה ע"ש.

בספר ישעיה פרק ג פסוק טז: וַיֹּאמֶר ה' יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן וַתֵּלַכְנָה נְטוּוֹת \{נְטוּיוֹת\} גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם הָלוֹךְ וְטָפוֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה:

דרשו על זה חז"ל (מסכת שבת סב:, יומא ט:) [-בתרגום חופשי] "נטויות גרון – שהיו הולכות אשה קצרה בין שתי ארוכות וארוכה בין שתי קצרות, כדי להראות יופין. ומשקרות עינים – שהיו מסקרות את עיניהם בסקרא וכוחלות אותן והולכות ומרמזות בעינהין. הלוך וטפוף תלכנה – היו מהלכות בנחת, עקב בצד גודל, והיו מקשקשין ברגליהן, הימנית בשמאלית והשמאלית בימנית. וברגליהן תעכסנה – מלמד שמטילות מור ואפרסמון במנעליהן ומהלכות בשוקי ירושלים וכיון שמגיעות אצל בחורי ישראל בועטות בקרקע ומתיזות עליהם ומכניסות בהן יצר הרע כארס בכעוס"

וכן במס' עבודה זרה (יח.) מצינו שבתו של רבי חנניא בן תרדיון נענשה בגלל שדקדקה בפסיעותיה.

מזה נלמד שיש איסור בהליכה בצורה בולטת או בצורה שתמשוך את העין, אולם הליכה רגילה אין בזה איסור וכמובן צריך כמה שפחות לבלוט גם בהליכה רגילה.

לגבי האיסור לומד דברי קדושה כנגדה התייחדג סימן שלם בשו"ע באורח חיים סי' עה, עיי"ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל