לתרומות לחץ כאן

וועד הבית לדירה שפוצלה לשתיים

שלום וברכה,

אני מכהן כוועד הבית אצלי בבניין. בבניין 7 משפחות חלקם בדירות שכורות. בשנתיים האחרונות לא היה חשמל בבניין, ועכשיו החלטתי לבצע גביה על החוב הישן לחברת החשמל. החוב שהצטבר עומד על 1000 ש"ח, שאותו חילקתי ל7 דיירים.

אך אחת מהדירות בבניין מחולקת ל-2 שוכרים ותשלום החוב אמור להתבצע ע"י בעה"ב ולא על ידי השוכרים. מכיוון שמדובר בחוב ישן של דיירים קודמים.

בעה"ב אמר לי לשאור רב האם הוא צריך לשלם 2 חלקים מתוך ה-7 או שמספיק רק חלק אחד וזאת מכיוון שלטענתו הוא מחזיק בדירה אחת בבניין ואינו צריך לשלם כפול 2 משפחות.

לטעמי נראה כי אין כאן שאלה כלל, כי למעשה בדירתו מתגוררים 2 משפחות וחלוקת הוצאות ועד הבית היא לפי משפחה.

כעיקרון הוא די מסכים עם דברי אבל ביקש בכל אופן חוות דעת תורנית

לתשובתכם אשמח!

ותודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם באחת הדירות יש רק חדר או חדר וחצי, יש לשלם 150% ביחס לשאר השכנים על שתי הדירות יחד. ואם בכל אחת מהדירות יש שני חדרים או יותר, יש מחלוקת בין הדיינים אם לשלם 150% או 200%.

מקורות:

עיין עלון המשפט גליון 42 עמודים 5-6 תשובה ג וגליון 44 עמודים 5-6 תשובה ג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. הרב מתבסס על דברי הרבנים שהובאו בגליונות 42 ו44, אולם, הרב שפרן שליט"א בגליון 44 ג' שכתב כפי תשלום וחצי, התנה כאשר ליחידות אין פתח לחדר המדרגות ובשאלה מן הסתם מדובר כשכן, גם הרב סילמן שליט"א לא התיחס למנהג רק אמר שיש לקבוע מנהג, אבל אינו הכרח רק כך דעתו שצריך להיות הישר, אולם דעת הרב נוסבוים שליט"א שכל יחידה משלמת תשלום מלא, ולא משנה גודלה, שכן תתכן דירה גדולה שגרים בה זוג, וקטנה שגרים זוג עם כמה ילדים, ומעולם לא חילקו בכך, וכאן נוספה הטענה שזה מעין פיצוי לדיירים על שהרבו בבניין את העו"ש שלא כפי השותפות, וזכות השותפים לדרוש פיצוי, וזה הפיצוי ההגיוני, וכך ידוע לי מנהג בכמה בניינים. עכ"פ לפעמים הדיירים רואים לנכון להתפשר אבל צריכים לעשות זאת בהסכמה. והתבארו עוד פרטים בספרי משפט צדק נזקי שכנים בהלכה בסימן כה של מהדורת תשע"ה, ושכנים ושותפים כהלכה בפרט במהדורה שתצא לאור בקרוב סימן ו פרקים ב' וג'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל