לתרומות לחץ כאן

איסור מסייע בהכנת תיק להוצאה לפועל

לכבוד הרבנים הנכבדים שלום רב.
ברצוני לשאול שתי שאלות.
1. האם מותר לתת הלואה נאמר 2000ש"ח ובתמורה מוכן המקבל לתת מרצונו החופשי לאות הכרת הטוב 500 ש"ח תרומה למוסד שנתן לו את ההלואה.
2. האם מותר לעבוד בהכנת תיקים להוצאה לפועל כאשר בסוף נותן עורך דין את חתימתו על התיק המוכן.

תשובה:

שלום רב.

1. אסור. זה אמנם ודאי לא איסור ריבית מהתורה. אולם זה אסור מדרבנן, כמו שאסור להקדים לו שלום אם ללא ההלואה לא היית מקדים לו שלום.

2. יש מצבים שיש דעות שאין איסור בהליכה להוצל"פ. כמו כן אם החוב ברור, לכן אין איסור מסייע לדבר עבירה, כי גם אם אתה סבור שיש איסור, מ"מ כבר אין כאן מסייע, משום שההולך להוצל"פ יכול לסמוך על המתירים. אולם ברור שיש איסור באופי הגבייה הנעשית ע"י הוצאה לפועל, אבל אתה שמסדר את התיק אין לך בכך כל חלק, שהרי יתכן מאד שהחייב ישלם מיד לאחר שיקבל אזהרה אחד או שנים. ובפרט שדבר שניתן לעשות בהיתר, גם אם האדם מחליט לעשותו באיסור אין בכך איסור מסייע (ראה כאן) ותמיד הוא יכול לפנות לבית הדין ולבקש היתר.

אבל במקרה שברור שיש איסור גמור ע"י גבייה בהוצל"פ כמו לדוגמא, הוצל"פ לאחר פסיקת בית המשפט שחייב אדם שעפ"י דין תורה אינו חייב. שבאופן הזה ברור שיש איסור לגבות ע"י הוצל"פ. כל אפשרות להיתר. יש לדון אם יש כאן איסור מסייע. אמנם יש לציין שיש פוסקים שהקלו באופן שהאיסור לא נעשה מיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל