לתרומות לחץ כאן

עדות באמצעות סקייפ

לאחרונה מתפרסמות באמצעי התקשורת כתבות שונות על אפשרויות שנפתחות לקבלת עדות באמצעות סקייפ בנושא נישואין. אני מבקשת לשאול באילו מקרים אפשר להשתמש בעדות כזו ועל מה מסתמך ההיתר?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ניתן לחלק את השאלה לשלש חלקים. ישנם כמה סוגי עדויות בהלכה:

א. עדות לצורך בירור המציאות בנושאים של איסורים, כגון לדעת האם הבשר כשר או לא וכד'. לצורך זה מספיק עד אחד שיעיד על המציאות. ובודאי שיועיל גם עד אחד בסקייפ, שכן בנושאים אלו אין לנו צורך בדיני עדות לפני בית דין וכד'.

ב. עדות לצורך בירור המציאות בנושאים של ממונות ואישות כמו נישואין וכד'. בנושאים או אנו זקוקים לדיני עדות: 'על פי שנים עדים יקום דבר', כלומר רק שני עדים ורק לפני בית דין, ועדותן קיימת רק לאחר שיעידו לפני הבעל דין (לפעמים ניתן להעיד שלא בפני הבעל דין).

ג. יש עדות נוספות שנקרה "עדים לקיום הדבר" כלומר, לא לצורך בירור המציאות, אלא למתן תוקף המעשה, זה קיים בקידושין שלצורך כך אנו זקוקים לשני עדים שיראו את נתינת הטבעת מידי החתן ליד הכלה. וכן בגט שיראו את מתן הגט מידו לידה.

במסכת ראש השנה כד,ב לגבי עדות על ראיית הלבנה (הירח), שהיו צריכים לבוא ולהעיד בכל חודש שני עדים שראו את הלבנה. שאם הם ראו את הלבנה משתקפת במים, אינה עדות. ומכאן הסתפק בברכי יוסף (הובא בפתחי תשובה חו"מ סי' לה ס"ק ח') האם עדות על מי מה שנראה במראה נחשבת לעדות או לא. וראה בספר משפט הערוך (הגרז"נ גולדברג, לג-לה עמוד 387). שדחה את הדימיון. משום שעדות על ראיית הלבנה היא דין עדות של ראיית הירח, שהרי ממילא בית הדין יודע מתי מולד הלבנה, עפ"י האסטרונומיה, ובכל זאת אנו זקוקים לעדות, משום שזה דין קידוש החודש, שעדים צריכים להעיד שהם ראו את הירח, לכן עדות על השתקפות אינה מועילה. אולם בשאר עדויות שאנו זקוקים לבירור האמת, לכאורה גם עדות כזו מועילה.

לכן במקרה הראשון, ברור שהעיקר הוא בירור המציאות, ודי בעדות כזו, שהמציאות ברורה שאכן כך הוא מעיד.

במקרה השני, שעדיין הנושא הוא בירור המציאות, אבל עדיין יש דין עדות. יתכן שיש מקום לדון האם עדות בסקייפ מועילה. הסברא אומרת שגם במקרה זה העדות מועילה.

במקרה השילשי שאנו זקוקים לעדות לצורך קיום הדבר. ראה ברמ"א (אבה"ע סי' מב ובבית שמואל שם ס"ק יב), שדנו הפוסקים אם עדות עפ"י אומדנא מועילה או לא. בהנחה שעדות עפ"י אומדנא אינה מועילה יתכן שלא מועיל עדות בסקייפ.

הצטרף לדיון

11 תגובות

  1. אהבתי השאלה והתשובה .
    בהיותי איש פשוט ושלא למד בישיבה ומכאן גם לא בקיא בסוגא לכן לא אגע בליבא של הסוגיא .
    הרשו לי להעיר גם להאיר לגבי עדות בסקייפץ
    משום מה כב' הרבנים שהשיבו לא עלתה שאלת האמינות של העד בסקייפ . אולי זה מתחזה והמעיד אינו הדמות שאמורה וכשרה להעיד ועוד כהנה וכהנה .
    אני יכול להופיע בסקייפ בדמות אחרת וגם עם התמונה של הדמות האחרת.
    היכן אני טועה ?

  2. אין שום אפשרות לוודא שהאיש הוא האיש היינו עד כשר ושהוא אכן הוא ולא מתחב.
    בתגובה לתגובתיהרב משיב בתשובתו בהיא לישנא " ברור שכל הנושא הוא באופן שאין ספק באיש המעיד " .
    אך בתשובה המקורית בראש השרשור אין הרב מציין זאת , אולי הדבר ברור לת"ח אך להדיוטות תשובת הרב מאפשרת לאיש הפשוט כי הסקייפ הוא כלי להעברת עדות הנזכרת ולא כן הדבר
    על הרב להוסיף תגובת הרב " ברור שכל הנושא הוא באופן שאין ספק באיש המעיד " .

    יכולתי להסיף ..
    בימינו ניתן לזייף להתחזות ולערוך גם סרטי וידאו כלומר ניתן לקחת וידאו ולשים על ראש הגנב למשל בוידאו את ראשו של כל מי שתרצה מבלי שירגישו.

    הרב מתיר ..
    ג. יש עדות נוספות שנקרה "עדים לקיום הדבר" כלומר, לא לצורך בירור המציאות, אלא למתן תוקף המעשה, זה קיים בקידושין שלצורך כך אנו זקוקים לשני עדים שיראו את נתינת הטבעת מידי החתן ליד הכלה. וכן בגט שיראו את מתן הגט מידו לידה.

    לדעתי ההיתר של הרב להסתמך בסקייפ לעדות שבסע ג' צע"ג.

  3. לכבוד הרבנים .
    גם אם נקל ראשנו והיתר בית משפט שאינו עפ'י דיני התורה , נקבל ההיתר כראיה .
    בתי הדין הרבניים לצערנו כפופים לבתי המשפט האזרחי ומכל מקום גם בית הדין הרבני בפתח תקוה קיבל באופן נדיר קבלת עדות בסקייפ תוך שניתן ללמוד שזה חד פעמי וההיתר תחום בתנאים מיוחדים.

    ראוי לציין שבית הדין הרבני פ"ת קיבל עדות שאינה כאמור בסע ג של תשובת הרב קרי עדות מתן טבעת או במתן גט .

    בהיתר של בית הדין התירו באופן נדיר קבלת עדות מרחוק ממולדת אחרת עדות על אלימות והכאות וכו.

    בוודאי בוודאי שלדעתי אין היתר הלכתי גורף של כל הפוסקים בימינו לעדות כזו . ומכל מקום אין להביא מכאן ראיה כי אין זה המקרה של סע ג, בתשובת הרב.

    אדרבא יביא הרב מקורות מהגמרא והתלמוד לענין ההיתר של אלימות הגבר נגד אשתו תוך ששני עדים מעידים שלא בפני בית-הדין.

    להלן הכתבה/המקרה שהרב אולי מתייחס אליו . תרחיש שאינו דומה ותואם השאלה ששאל השואל ותשובת הרב .

    אלא אם עבדך הח"מ אינו מבין דיו ואפשר גם אפשר שאינו מבין.

    להלן הכתבה.
    עדות דרך ה"סקייפ": קביל בבית משפט
    א' חיה בצרפת, אך התחתנה ברבנות בישראל ועל כן היא גם צריכה להתגרש כאן. בעקבות התעללות מצידו של בעלה, הגישה א' בקשה לגט, אך הבעל כפר בהאשמות. בכדי לקבל את הכתובה שלה בחזרה היא צריכה להביא עדים, אך כולם נמצאים בצרפת. לאור המקרה הבעייתי, אישר בית הדין הרבני מתן עדות דרך תוכנת השיחות האינטרנטית "סקייפ", בכדי למנוע את הבאת העדים עד ישראל
    mako | פורסם 01/12/13 14:39

    זוגות שמתחתנים ברבנות בישראל מחויבים להתגרש שם

    צילום : SUTTERSTOCK
    הרבה זוגות יהודים, שאינם חיים בארץ, מגיעים לכאן על מנת להתחתן ברבנות, בהתאם לאמונתם ואז חוזרים למדינה בה הם חיים. דרך זו ידועה ומקובלת, אך עלולה ליצור לא מעט בעיות, באם הנישואים מגיעים לקיצם והזוג רוצה להתגרש. על פי החוק ההלכתי, זוג שמתחתן ברבנות בארץ מחויב גם להתגרש דרכה.
    א' ובעלה חיים בצרפת, אך בחרו להתחתן בזמנו, דרך הרבנות בישראל. כעבור מספר שנים היחסים בין השניים עלו על שרטון, לטענתה של א', בעקבות התעללות קשה מצד בעלה. בכדי שא' תוכל לקבל את כתובתה בחזרה, הזוג היה צריך להגיע לרבנות בארץ ולהשמיע את גרסאותיהם בפני בית הדין הרבני. הבעל כפר בכל ההאשמות ששטחה אשתו בפני בית הדין ועל כן לא קיבלה חזרה את כתובתה. בכדי להוכיח לבית הדין שהיא אכן דוברת אמת והייתה נתונה להתעללות ולאלימות חוזרת ונשנית מצד בעלה, א' הייתה חייבת לספק ראיות ועדויות. לצערה, כל העדים שידעו על המתרחש חיים גם הם בצרפת, כאשר אין ביכולתה של א' לספוג את העלויות הגבוהות הכרוכות בהבאתם למתן עדות בארץ. מתוך כך, פנה עורך דינה, רן רייכמן, המתמחה בדיני משפחה וגירושים, לבית הדין הרבני בבקשה לאישור מתן עדות דרך שיחות וידאו, באמצעות התוכנה החינמית "סקייפ".
    זקוקים לייעוץ משפטי? לחצו כאן
    או שעורך דין יחזור אליכם תוך 24 שעות
    חיים בצרפת – מתגרשים בארץ
    א', המתגוררת בצרפת, הגישה את התביעה לבית הדין הרבני בפתח תקווה, בתחילת השנה. מתוך התביעה עולות טענות קשות על האלימות הפיזית, המילולית והנפשית שספגה מבעלה לאורך נישואיהם. התעללות כללה גם מקרה של אונס אכזרי.
    למרות ששני בני הזוג חיים בצרפת, חוקי ההלכה מחייבים אותם להתגרש ברבנות בישראל, מאחר וכאן נרשמו כנשואים כדת משה וישראל. לפני כארבעה חודשים התייצבו הצדדים לדיון בתיק הגירושים ברבנות, שם הכחיש הגבר את כל טענותיה של א' בנוגע לאלימות, שיוחסו לו בכתב התביעה. בתום הדיון חזרו השניים לצרפת, אלא שכעבור מספר חודשים, עת הגיע הגבר לביקור משפחתי בישראל, ציפתה לו הפתעה. הבעל נדהם לגלות כי אינו יכול לחזור לצרפת, עקב צו עיכוב יציאה מהארץ שהוציאה נגדו א', באמצעות עורך דינה, רן רייכמן.
    עדות דרך ה"סקייפ"

    בית הדין הרבני אישר מתן עדות ב"סקייפ"

    צילום : אימג'בנק / Gettyimages
    לדברי עו"ד רייכמן, על מנת להוכיח את טענותיה כנגד בעלה, זקוקה א' לעדויות שביכולתן לאשר את מעשי האלימות הרבים שחוותה. הבעיה נוצרה עקב כך שכל העדים למעשים הקשים, מתגוררים בצרפת ובידי א' אין את האמצעים הכלכליים להטסתם ארצה, לשם מתן העדות. לשם כך פנתה האישה לבית הדין הרבני בפתח תקווה. בפניתה, ביקשה להתיר לעדים להעיד ולהיחקר באמצעות שיחת וידאו קונפרנס, או באמצעות תוכנת המחשב האינטרנטית "סקייפ".
    "תוכנת הסקייפ החינמית, מאפשרת היוועדות חזותית דרך מחשב, כך שניתן לראות את העדים, לתקשר עמם, לשאול אותם שאלות, לחקור אותם ולשמוע את עדותם, וכל זאת ללא כל פגם", אומר עו"ד רייכמן. לדבריו, הפסיקה בישראל מאפשרת היוועדות חזותית, כאשר נסיבות תיק הגירושים הנידון, עומדות בתנאים שנקבעו בפסיקה ועל כן יש להתיר את העדות באופן המבוקש.
    לדברי עו"ד רייכמן, במסגרת ההליך המשפטי ושמיעת הראיות, הכלל הוא כי חקירת העדים תעשה באולם בית המשפט. כמו כן היא תאלץ להתבצע בפני שופט, בנוכחות הצדדים ובאי כוחם. זאת על מנת להתרשם ישירות מן העד באופן בלתי אמצעי וממידת מהימנותו ואמינותו. החריג לכלל זה, נקבע בסעיף בפקודת הראיות, לפיו רשאי בית משפט לאשר חקירת אדם מחוץ לתחום שיפוטו של בית המשפט, אם נראה בכך צורך למען עשיית הצדק. לאחרונה פסק נשיא בית המשפט העליון, כבוד השופט גרוניס, שביכולת בית המשפט לאפשר עדות, בדרך של היוועדות חזותית, מתוקף התקנות לעזרה משפטית בין מדינות.
    הפסיקה הציבה תנאים להתרת עדות באופן זה, על פי עקרונות מנחים, אותם ניסח השופט העליון בדימוס אגרנט. על פי עקרונות אלה יש להגיש את הבקשה בתום לב, על העדות המבוקשת להיות רלוונטית לבירור המחלוקת, וצריכה להתקיים סיבה טובה, המונעת מהעד להתייצב לעדות בישראל.
    אין ביכולת האישה את האמצעים הכלכליים להבאת העדים ארצה
    אין מחלוקת כי בקשתה של א', לאפשר מתן עדות לעדיה בסקייפ, מוגשת בתום לב. באמצעות עדות זו, ניתן יהיה להגיע לחקר האמת וללמוד על התנהגותו האלימה של הבעל כלפי אישתו, במשך כל שנות נישואיהם. לגבי הסיבה המונעת מהעדים להגיע לבית המשפט בארץ, נטען יש להתחשב בעלויות כרטיסי הטיסה הגבוהים והסדרי השהייה בארץ. כמו כן העובדה שהבעל אינו משלם מזונות לבתו הקטינה, מובילה למסקנה כי אין מחלוקת לגבי חוסר יכולתה של האישה לממן את הבאתם של העדים לארץ.
    בית הדין הרבני, בפתח תקווה, קיבל בצעד נדיר, את בקשת עו"ד רייכמן בשם א' והתיר לעדים להעיד באמצעות תוכנת הסקייפ, ובלבד שהעד שייבחר יהיה דובר עברית, ובעל הציוד המתאים לביצוע שיחת סקייפ.
    עו"ד רן רייכמן http://www.raichman.co.il/ בעל משרד עורכי דין לדיני משפחה וגירושין.

  4. ידידי, הכתבה שהעתקת כאן, היא כתבה פירסומית של עורך הדין. אם כל הכבוד לו "בצעד נדיר" ועוד כמה מילים מפוצצות כאלה, לא ישכנעו את מי שיודע שככל הנראה כל בקשה רצינית כזו שתבוא לפני בית הדין גם ללא כל ייצוג של עו"ד כלשהו, יתקבל ויאושר ע"י בית הדין. ובלבד שבית הדין אכן יתרשם שהעדים אינם יכולים להגיע או שעלות הגעתם גבוהה מדי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל