לתרומות לחץ כאן

כמה שאלות סביב מצוות לווית המת

שלום,

א. האם בהשתתפות בהספדים שנאמרים בעת הלוויה מקיימים מצוות לויית המת, או שיש ללוותו ממש?

ב. האם נטילת ידיים לאחר לוויה הינה רק למי שעמד ב-ד' אמות של הנפטר, או לכל משתתפי הלוויה? וכן לאחר ביקור בבית הקברות – האם רק למי שעמד ב-ד' אמות של קבר, או לכל מי שנכנס לשם?

ג. מי שחוזר מהלוויה/ביקור בבית הקברות ברכב, האם יש ליטול כבר לפני הכניסה לרכב, או שהעיקר ליטול לפני שנכנסים לבית?

ד. האם ניתן לגעת בדברים שונים בידיים הרטובות מנטילת ידיים שלאחר לוויה/ביקור בבית הקברות?

ה. מי שאין לו מים לנטילה זו, מה יעשה? האם מועיל בזה שפשוף בבגד/בקרקע/בכל מידי דמנקי?

תודה ויישר כח.

תשובה:

שלום רב,

א. אכן יש מצווה ללכת להספד בשעת לויה. אבל ברור שיש מצוה נוספת ללות את המת ארבע אמות.

ב. נטילת ידים הוא רק למי שהיה בד' אמות של הנפטר. וראה במקורות.

ג. ראוי להשתדל ליטול ידים מהר ככל האפשר (אליה רבה סי' ד': כדי שלא יהיה על גופו רוח רעה הרבה זמן). אולם המקפידים ליטול ידים קודם כניסת הביתה, זה רק בבית ולא ברכב.

ד. כן.

ה. עד שיהיה לו מים הוא יכול לנגב בכל מילי דמנקי.

מקורות:

א. ראה שו"ע יו"ד סי' שסא סעי' ג', אם אדם רואה לויה חייב ללות את המת לפחות ארבע אמות. שזו מצוות לויה. אח"כ יש נהגו להמתין עד שתעלם המיטה או המלווים ראה שדי חמד אסיפת דינים מערכת אבלות אות קצ. ואורחות רלגבי שמיעת ההספדים, נראה שגם הוא מצווה כך משמע מסי' עב וראה שם בד"ה נשמטין.

ב. ראה בפרי מגדים סי' ד' שכך צידד לומר שאין צריך נט"י אלא למי שהיה תוך ד' אמות של המת. וכך כתב בחכמת אדם כלל קנח סעי' כט. וראה בדינים והנהגות מהחזו"א פרק י' אות כא שהביאו שהחזו"א אמר ליטול ידים לכל מי שהשתתף בלויה גם אם היה מוץ לד' אמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל