לתרומות לחץ כאן

מכר אבידה בפחות משוויה ולאחר מכן מצא את הבעלים

לרב הגאון שלום רב!
במידה ומצאתי שעון ומכרתי אותו (כי לא ידעתי שיש בו סימן) פחות משוויו, לאחר זמן ניגש אליי הבעלים של השעון ונותן סימנים. מה עליי לעשות? תודה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אם הקונה מאמין לנותן הסימנים שהוא הבעלים, הרי הוא חייב להחזיר לו את השעון ואתה תחזיר לקונה את הכסף ששילם. אם אינך משיג אותו, או שהוא לא מאמין, אתה חייב לשלם לבעלים את כל שוויו של השעון, גם אם זה יותר ממה שקיבלת תמורתו. יש לשער כפי שוויו לבעלים, אבל ככל שהשתמשו בו יותר הערך יורד.

במקרה שהשעון נמצא במקום שרוב העוברים בו גויים, אינך חייב לבעל השעון כלום. ורק לפנים משורת הדין, יש להשיב לו את הכסף שקיבלת עבור השעון ולא מעבר לכך.

מקורות:

אבידה שיש בה סימן שנמכרה בפחות משוויה, הרי היא כגניבה בשוגג לפני יאוש והקונה דינו כקונה מגנב. על אף שממוצא אבידה מוציאים בסימנים בלבד, אין זה אלא משום שהאבידה ודאי אינו שלו והספק הוא רק של מי. אבל מיד הקונה, אי אפשר להוציא אלא בעדים. עיין בשו"ע חו"מ סי' שנו סעיף ב.

לעניין שומת חפץ משומש עיין בעלון המשפט גליון 1 עמוד ד. לעניין המוצא אבידה במקום שרוב העוברים גויים עיין בשו"ע חו"מ סי' רנט סעיפים ג, ה. שעון הוא דבר שהמאבד אמור להרגיש מיד שהוא נאבד ובמקום שהרוב גויים הרי הוא מתייאש. כמובן שלפנים משורת הדין נאמר רק שהמוצא לא ירוויח על חשבון המאבד, אבל אין הוא חייב להפסיד כסף מכיסו.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. 1. מדובר כנראה שהמוצא מאמין או נזכר שהיו בו אלו סימנים.
    2. על החלק מעבר לסכום שמכר יכול להיות שלא מספיק סימנים אלא צריך עדים . על כל שומר אבידה יש לדון אם חיב בלי עדים.
    3. כיון שהלוקח בא מכוח המוצא יכול להיות שמספיק סימנים להוציא מיד הלוקח.

  2. 1. לא הבנתי מה ברצונך לומר.
    2. המוצא ודאי חייב כסף, אלא שלא ידוע למי. וממילא אין לו חזקת ממון לחייב את המאבד להביא עדים. ונראה להוכיח כן, שהרי אם כאשר המוצא חייב לשלם כסף, חייב המאבד להביא עדים, כיצד התירו חז"ל למכור תפילין וכדו' ולגרום שבעל האבידה יפסיד אם אין לו עדים.
    3. המוכר אינו נאמן כדי להפסיד לקונה.

  3. 1. אין לו את אבידה עכשיו לפניו וחשב שלא היה סימן מה שבעל הבית סיפר על סימנים אינו מחוייב להאמין.
    2. סברא נכונה הראיה לא ברורה הכסף שקיבל הוא במקום התפילין ודינם שווה אבל מעבר לסכום שקיבל וכן שומר אבידה יכול להיות שצריכים עדים ועל עצם בסברא יש לדון מכל מזיק וגנב שהמוציא מביא סימנים שהוא פטור אפילו שהוא וודאי חיב לאחד.
    3. לא המוכר נאמן אבל כיון שבעל אבידה נאמן להוציא מיד המוצא גם הבאה מחמתו אינו יכול לטעון תביא עדים ולא מספיק סימנים, רק אם אין עדים שהמוצא מצא את המציאה הלוקח יכול לטעון שהמוכר לא מצא אלא שייכת לו.

  4. 1. אכן כך. אם אינו זוכר את הסימנים ואינו מאמין, הוא לא חייב.
    2. מי שאומר שהגונב חפץ ואינו יודע של מי הוא אינו חייב לשלם לנותן הסימנים. הרי חז"ל חייבו לשלם אף בגזל אחד מחמישה וכל אחד אומר אותי גזל (שו"ע חו"מ סי' שסה) לשלם לכולם.
    ייתכן שיש צדק בטענתך שאין חיוב לשלם על פי סימנים. ומטעם שאין חיוב השבה על פי סימנים אלא אם כן ההשבה לזה שמביא סימנים פוטרת אותו מלהשיב לזה שיביא עדים. ולא כאשר יש עליו דין גנב וחיוב אונסים וההשבה לזה שמביא סימנים לא תפטור אותו מלהשיב למביא עדים.
    3. נכון. זו הייתה כוונתי שיש צורך בעדים שהמוצא מכר מציאה שלא כדין.

  5. 1. בקשר לפולמוס המתנהל באתר, נראה לענ"ד שהטעם שלא צריך עדים לענין להוציא הדמים שמעבר לשווי, וכן לענין שומר אבידה, כיון שנאמן לגבי האבידה נאמן גם לגבי התולדה וכדמצינו לענין סוקלין על החזקות [ויש לדון טובא בטעם הרב המשיב,כיון שגזל מחמישה אינו חייב בדיני אדם].
    2. לגבי תשובת הרב שאין חיוב לפנים וכו' להוציא מכיסו יש לדון מהרמ"א ס"ס רסג' שכתב דזקן ואינה לפי כבודו ישלם מכיסו.

  6. 1. בשו"ע חו"מ סי' שסה סעיף א נפסק שגזל אחד מחמישה חייב לכל אחד בדיני אדם וכדעת ר"ע. הש"ך שם סובר שניתן לומר 'קים לי' כפוסקים כר"ט שהחיוב הוא לצאת ידי שמים בלבד.
    2. בסי' רסג אין חיוב לפנים משורת הדין, אלא חסידות יתירה למי רוצה. אבל דין לפנים משורת הדין בסי' רנט סעיף ה, הוא כעין חיוב שכופין בדברים על כך, עיין פתחי תשובה שם. לדעתי, החיוב הוא כיון שמרוויח על חשבון צערו וחסרונו של המתייאש, אבל לא לחייב אותו לשלם מכיסו.

  7. 1 הדין של גנב אחד מחמישה נאמר באופן שהוא מודה שלאחד מהם אבל לא אם הוא בכלל לא יודע ממי ומגיע מישהו ואומר אני הוא זה שנגנב
    2 אפילו אם חולקים על הנקודה בגזילה הלוואה ופיקדון אבל באבידה ודאי שהוא פטור כי גם אם שנים מביאים סימנים הוא לא חייב לשניהם
    כמו שאחד שמכר שדה ולא יודע למי ובא אחד לא יכול להוציא בלי עדים

  8. 1 גם אם אומרים שגזל אחד מחמישה זה רק בגזילה או שזה לצאת ידי שמים אבל אם יש רק אחד חייב מדינא לשלם ולא רק בגזילה
    2 לכאורה המוצא-המוכר הוא עד אחד נגד הלוקח שזו אבידה

  9. הבאתי את הדין של גזל אחד מחמישה רק להוכיח שזה לא מופרך שיש חיוב לשלם אפילו מספק, וכגון אם יודע שחייב ואינו יודע למי. ולכן מסתבר שיש חיוב לשלם על פי הוכחה של סימנים ללא עדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל