לתרומות לחץ כאן

מו"ל ספר תורני אוסר גם דברים שנחשבים לשימוש הוגן בחוק

בס׳׳ד

שלום וברכה לרבנין האתר דין שליט׳׳א,

באתי לשאול כבוד מעלת תורתכם שאלה מעשית על ענין ״ זכות יוצרים״ , הנה מש׳׳כ בספר:

״ היות ומבוקש במהדורה חדשה מפוארת זו הון רב ויגיעה רבה, לכן ע׳׳פ דין תורה להבדיל ע׳׳פ הזכויות בכל מדינות אנו אוסרים בכל תוקף כל הדפסה צילום והעתקה כולל העתקה חלקית מספר זה, וכן אין לתרגם או לאכסן במחשב או לקלוט בכל דרך שהיא כל חלק שהוא מהספר, וכן אין לעשות כל שימוש מסחרי בחומר הנדפס, בביאורים במקומות ובכל ההוספות. ואין הספר נמכר אלא על מנת שלא יעשה בו שימוש שלא כדין. ושארית ישראל לא יעשו עולה.״

1.האם יש לכן כח לאסור שימוש עד כדי כך?

2. כתוב ״ אנו אוסרים….בכל דרך שהיא כל חלק שהוא מהספר״, א׳׳כ היאך אפשר לאסור ״כל חלק שהוא מהספר״ מאז שמש׳׳כ המחבר והש׳׳ך וכו׳ ידוע לנו שכל אחד יכול להדפיס??! ועוד א׳׳כ כמו שהם אומרים הרי כל אחד המדפיס שו׳׳ע עובר חלילה וחס על זה? וזה אינו כלל!
ואם תרצה להקשות ולומר שאני לא הבנתי טוב, הרי כתוב אחרי זה ״ וכן אין לעשות כל שימוש מסחרי בחומר הנדפס, בביאורים במקומות ובכל ההוספות וכו׳״ ,מאי ״ וכן״ ?? (ריבוי) וזה הוכחה על מה שאמרתי שנראה מוזר ושכח היוצר הספר לכאורה עד מה שהוא עשה בביאורים שלו וכו׳, כי לפע׳׳ד לא ידוע לנו שהמחבר או הרמ׳׳א או הש׳׳ך מכר להם זכות שמיוש ספרם! ואלוי אסור להתיק לפי מש׳׳כ בשאלה 3 עיין שם.

3. אולי מה שכיוונו שמן ההדפסה שלהם שאסור זה דהיינו בשביל הגופם ששימשו וטורח של מהדורה וכו׳ שלא רוצים שהעתיקו,אבל לגבי קליטה מה שייך זה? האם זה משום שנחשב הנאה על עבודתם? מה הנכול על זה?

4. אדם בעל הספר שקנהו בחנות ב׳׳ה כדין, ורותה לצלם דף כדי ללמוד בדרך, האם אפילו הוא אסור ?

אשמח מאוד לקבל תשובתכם!

תודה רבה, ברכה והצלחה לכם

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

רוב הפוסקים מתירים כל מה שהחוק מתיר ואין למו"ל אפשרות לאסור מעבר ממה שהחוק אוסר. לעיון והרחבה בנושא זה עיין עלון המשפט גליון 69.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל