לתרומות לחץ כאן

שכן בעל חצר סמוכה רוצה לפתוח עסק בדירתו

אנו גרים בדירת גן הסמוכה לרחוב הראשי
דלת לידינו גר שכן חביב שחצרו פונה אף היא לרחוב הראשי
יחסי שכנות מופלאים גרמו לכך שבין שתי החצירות יש מעקה דקיק כך שכל אחד מאיתנו רואה את הנעשה בחצר השניה.
כעת החליט שכנינו, שהוא פותח את חצירו לרחוב, ומשכיר את ביתו, דרך הכניסה שיצר לרחוב, לעסק, במחיר מפולפל, דבר זה איננו נדיר כלל וכלל והרבה שכנים עשו כך. אלא שדא עקא אני חושש שנצטרך לבנות קיר בין החצירות וכן אני מפחד שאנשים שיכנסו לעסק ייצרו רעש אנושי שישמע אלא חצרי, ומשם אל תוך ביתי.
יצויין כי ביתי בין כה וכה נמצא על הרחוב הראשי והחצר מוגבהת רק כמטר מהרחוב כך ששיח של אנשים שעוברים ברחוב יכול להשמע אל תוך חצרי. אך כאן מדובר במאות או עשרות אנשים שבאים בכל יום אל העסק ויכולים ליצור רעש יותר קבוע מאשר רעש מזדמן של אדם שצועד לו ברחוב.
שאלתי היא: האם אני יכול למחות בו שלא יפתח עסק על אף שהכניסה אליו היא פרטית ולא עוברת כלל דרך הבנין.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

הנך יכול לדרוש מהשכן לבנות קיר של בלוקים בגובה 1.92 מטר בין שתי החצרות, כדי למנוע הסתכלות לתוך החצר שלך. בניית הקיר צריכה להיות על חשבון שניכם בשווה.

לכאורה, נראה שעל פי הלכה אין לך אפשרות למנוע מהשכן שלא להקים עסק בחצר, כאשר הכניסה היא ישירות מהרחוב לחצר הפרטית. ובפרט אם הרעש אינו בלתי סביר ולא יפריע לך לישון.

מקורות:

לעניין קיר בין שתי חצירות, עיין בשו"ע חו"מ סי' קנז. גם אם עברו הרבה שנים שלא בנו קיר, עדיין רשאי כל אחד מהשכנים לדרוש זאת, עיין שם סי' קנה סעיף לו. לפי זה גם השכן השני יכול לדרוש את בניית הקיר ובכך לסלק את הטענה שהנכנסים יכולים להסתכל.

באשר לטענת הרעש, עיין שו"ע חו"מ סי' קנו סעיף ב. במקרה זה שלא עוברים דרך חצר משותפת, נראה לדמות לקול הפטיש (עיין בספר משכן שלום ח"א סי' י סעיף יא) ואם הקול אינו מפריע לישון, גם לדעת הרמב"ם והשו"ע לא ניתן למנוע ואפילו לכתחילה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל בשבתות וחגים, לא עוברים אנשים בחצר והשכן יכול להשתמש בה לצורכיו האישיים וממילא יהיה לו נזק.

  2. באם אני יוכיח ע"י שמאי מקצועי שערך הדירה שלי ירד בעקבות פתיחת עסק בצמוד לחצרי האם הדין לא ישתנה?
    מאידך גם אם שכיני ימכור/ישכיר את דירתו לסוג אוכלוסיה מסוים (ולא לעסק) יתכן שג"כ ערך הדירה יירד האם גם אז אני יוכל לבא בטענה ע"ז?
    האם זה דומה ומה הדין .. תודה מראש

  3. מצד עיקר ההלכה, ירידת ערך הדירה איננה טענה, אם אין נזק מדיני נזקי שכנים. לפי התקנון המצוי סעיף 2 אסור לעשות שינוי בדירה אם יש בכך פגיעה בערך של דירה אחרת. ישנו ויכוח בין השופטים (עיין ע"א 666/72) אם רק שינוי פיזי אסור, או גם שינוי ייעוד ממגורים למסחר. למעשה, אם יש ספק בלשון התקנה, יד בעל השטר על התחתונה ולא ניתן למנוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל