בס"ד
שלום לרב, ראיתי במנוחת אהבה שהרב ציין בפרק ג,ו אם אין כיסוי פח לכסות בו את להבת האש , האמור הוא בעצם יום השבת, רשאי לשים קדרה ריקנית ע"ג האש ועליה ישימו את התבשיל…
האם יכול להיות הדבר? שהרי הפח אע"פ שבהערות כתב "אם האש גלויה אסור להחזיר עליה בשבת משום שנראה כמבשל ודע שאין לחוש לאיסור מבשל ומבעיר מצד שמתחמם הפח ע"י שנותנו לכתחילה בשבת ע"ג האש, דמשום מבשל ליכא הואיל ואין הפח ניתך ולא נעשה גחלת ע"י נתינתו ע"ג האש…."
נראה לי לומר שאולי מפני איסור מוקצה , לא כן? האם הדין הזה הוא לפי רוב דיעות הפוסקים של היום? אשמח לקבל מקורות
תודה
תשובה:
שלום רב
משום איסור מוקצה אין חשש, שכן סיר או מחבת הם כלי שמלאכתו לאיסור שדינו קל ממוקצה מחמת גופו [כמו אבן חול חתיכת עץ וכדומה], ומותר לטלטלו לצורך גופו – כלומר, להשתמש בו לתשמיש של היתר כשאין כלי היתר הראוי לכך, או לצורך מקומו, כגון שהוא מונח על השיש וצריך את מקומו להניח שם משהו אחר. וגם כאן, אם מותר להשתמש בו לצורך האמור אין בכך איסור מוקצה.