לתרומות לחץ כאן

לתבוע חברה בתביעה ייצוגית

שלום, האם מותר לפי ההלכה להגיש תביעה יצוגית נגד חברה של תוספי תזונה שגרמה לי עוול וכן לאנשים נוספים? אם לא כיצד מותר לתבוע אותם? תודה

תשובה:

שלום רב,

ככל שמדובר בחברה עם הנהלה חילונית שלא תסכים לדון בדין תורה, ניתן לתבוע תביעה ייצוגית ללא חשש.

גם אם מדובר בחברה חרדית אשר מעוניינת לדון בדין תורה, החברה צריכה לתת ערבויות שבמידה ובי"ד יראה שהחברה הונתה את הלקוחות, היא תפצה את כל הלקוחות שהונו, על אף שהם לא חלק בהסכם הבוררות. בי"ד יכול גם להחליט על שכר המייצג על חשבון כלל הלקוחות בדומה לאוצר בי"ד בפירות שביעית. רק במידה והחברה מוכנה על כך, יש לראות בה כמסכימה לדון בדין תורה. אחרת, יש להתיר לתבוע תביעה ייצוגית בבית משפט המחוזי.

מקורות:

כאשר חברה גוזלת מכל לקוח סכום פעוט, אין אפשרות מעשית שהלקוחות יתבעו בבית דין. ייתכן, שניתן לראות במייצג כמורשה מטעם הלקוחות מדין זכיה. אבל אין צורך לכך, משום שכאשר בי"ד רואה שאדם גזל ולא החזיר את הגזילה, עליו לכוף את הגזלן להשיב, על אף שהנגזל אינו תובע, מדין כפייה על המצוות, וכמו שכתב במקצוע בתורה סי' סז ס"ק יא.
בכל תביעה, זכותו של הנתבע לדרוש שכל התובעים יצטרפו להסכם הבוררות, כדי שלא יוכלו לתבוע אותו בערכאה אחרת במקרה שיפסידו בבית דין זה. אבל, בתביעה כעין ייצוגית שלא ניתן להחתים את כל המיוצגים, אין בכך סיבה שלא לכוף את הנתבע להשיב מה שחייב על פי דין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל