לתרומות לחץ כאן

גרמא בשבת

בעניין מלאכה הנעשית ע"י גרמא בשבת, האם זה מותר או אסור? הרי הגמרא שבת קכ אומרת שמותר, האם יש בזה מחלוקת בראשונים, האם יש שיטה שמתירה לכתחילה בכל מצב? אשמח לפירוט. תודה רבה
ראיתי בשו"ת ימי יוסף בתרא סימן יב שדן בזה וכותב שגרמא מותר לכתחילה.
שאלה שנייה, בנוגע לביאה עם מעוברת דשרי, מה זה שונה מקטנה שאסור משום השחתת זרע, הרי גם מעוברת לא יכולה להתעבר עוד?

תשובה:

שלום רב

א. בנוגע לגרם מלאכה בשבת, האם זה מותר לכתחילה או רק במקום הפסד נחלקו השולחן ערוך והרמ"א בסי' שלד סעי' כב [אף שדבריהם אמורים לגבי כיבוי אש כבר כתב שם הביאור הלכה שמחלוקתם אמורה בכל המלאכות]. חשוב לדעת שההגדרה של המושג גרמא מאוד עדינה וצריך לדעת בכל נושא לגופו. למשל, יש שסברו שמכשיר עם פעולות השהייה מובנות נחשב כגרמא, לעומתם טענו אחרים, שכיון שכל הפעולות העתידיות כבר גלומות בלחיצת הכפתור הראשונית, כל פעולת השרשרת נחשבת כמעשה ישיר ולא כגרמא, ולכן לא ניתן לסמוך על שום היתר בלא חוות דעת מוסמכת קונקרטית.

ב. ראה היטב במפרשי השו"ע (אבה"ע סי' כג סעי' א') כי מה שכתב שם לא ישא קטנה, אין זה משום הוצאת ז"ל, אלא משום ביטול פריה ורביה, שקטנה אינה ראויה להוליד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל