לתרומות לחץ כאן

האם בני ישראל ביציאת מצרים נחשבו גרים?

ישראל במצרים או העברים כמו שכתוב אלוקי העברים שלחני .. .. מה ההגדרה ההלכתית שלהם הייתה בשעה שיצאו ממצרים .. האם יהודים מומרים גויים בני נח ישראלים ..

ושם ברש"י נימולו בלילה האם היו בחינת גוי שהתגייר ומילתו כשרה בדיעבד ..

בתודה

תשובה:

שלום רב,

בהצלכה היחס למילת בני ישראל ביציאת מצרים היה כלמילת גרים, ודיני הגר נלמדו כולם מהנהגתם של בני ישראלך באותה שעה, לענין חיוב הטבילה והרבת הקרבן וכל שאר הדינים הנלוים כמבואר בסוגיא בכריתות דף ט ע"א וביבמות מו ע"ב.

שאלה מענינת שואל המהר"ל בגור אריה בפרשת ויגש, בפסוק נאמר וישמע משה את העם בוכה למשפחותיו" ודרשו חז"ל שהיו בוכים על עסקי עריות שנאסרו להם. ולכאורה כיון שדינם היה כגרים, אלו עריות יש להם הרי גר שנתגייר כקטן שנולד הוא ואין לו כל קשר של אחוה עם בני משחתו שמגיותו?

ומחמת קושיא זו חידש, שדין זה שגר נחשב כקטן שנולד אמור רק בגר הבא מרצונו ולא בגר הבא בכפייה, ובני ישראל היו מוכרחים להתגייר ומשום כך נאסרו בקרובותיהם.

ובס' כלי חמדה שם ביאר דבריו, שגר נחשב כקטן שנולד כיון שהוא הולך נגד טבעו ונגד מקור חיותו ובוחר לו חיים אחרים שאינם קשורים אליו לפי ברייתו, ולכן הוא כקטן שנולד עתה מחדש, אולם ני ישראל היו מוכרחים לכך, כיון שעיקר תכליתם להסתופף בצל השכינה והגיור היה עבורם הגשמת תכליתם ויעודם ולא בחירה של חיים חדשים המנוגדים לטבעם, לכן לא נחשבו כקטן שנולד. וראה עוד בהקדמה לשב שמעתתא בביאור דברי המהר"ל האלו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל