לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עשיית אוהל למשחק בשבת / פתיחת פקק מתכת בשבת / שימוש בצלחת זכוכית לחלבי ובשרי

שלום לכבוד הרבנים.
כמה שאלות:
א. בחדר הילדים בביתי יש מיטת קומותיים.
1. האם מותר לילדים שלי לשחק באהל ע"י הורדת שמיכות מהמיטה העליונה למיטה התחתונה, על מנת ליצור מעין תיחום מסביב למיטה התחתונה ?
2. האם מותר להם למשוך שמיכה מהמיטה העליונה לארון שנמצא ממול, ובכך ליצור מעין סככה ? – האם אפשר לומר שקרש המזרון והמזרון של המיטה העליונה נחשבים כתחילת אוהל הפרוס טפח מערב שבת ?

ב. האם לדעות הסוברות שמותר לפתוח קופסאות שימורים כדרכם ובלבד שבגמר ריקון תוכנן יזרקו אותם לאשפה, ע"מ שיחשבו כמוסתקי, (שש"כ פ"ט הערה י' בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל וספר בניין שבת עמוד רה), יהיה מותר גם לפתוח בקבוקים עם פקק מתכת בשבת ןבלבד שיזרקו את הבקבוק והפקק לאשפה בסיום ריקון תוכנן?

ג. האם לאשכנזי המתארח אצל ספרדי מותר לאכול בשר בצלחת זכוכית, אשר הספרדי חימם בה חלב, ע"פ שיטתו של הגר"ע יוסף זצ"ל שזכוכית תמיד חשיבא כפרווה?

תודה רבה ויישר כח על האתר הנפלא!!!

תשובה:

שלום רב

א. באופן כזה שכבר יש תחילת אוהל על ידי המיטה העליונה הם יכולים להפשיל שמיכות למטה וגם למותכן לכיוון הארון, אלא שיש להתחיל את התוספת במיטה ומשם לפרוס לכיוון הארון ולא להתחיל בארון אף שאחר כך זה יתחבר למיטה.

ב. החילוק בענין זה פשוט, קופסת שימורים מעצם מהותה מיועדת לשימוש חד פעמי, היא מיועדת לריקון מידי בחלק ניכר מהמקים לכן היא אינה חשובה כלל. בקבוק יין, מיועד לשימוש איטי, כך שהפקק משמש שימוש רב פעמי עד שתוכן הבקבוק כלה, ואכן, בס' מאור השבת ח"א דף תפ הובא מכתבו של הגרש"ז אויערבך שהורה שאם יש לאדם פקק אחר ומיד לאחר פתיחת הבקבוק הוא משליך את הפקק שפתח ומשתמש באחר, מותר לעשות זאת בשבת, הרי שודאי שיטתו כפי שביארנו. אכן יש מקום לפקפק בהיתר זה מסברא, שכן קופסת שימורים מעצם מהותי מיועדת לשימוש אחד, ואילו הפקק מעצם מהותו מיועד לשימוש איטי – רב פעמי, אם כן הכלי מעצם מהותו חשוב ומה מועיל שהוא זורק אותו מיד? ומ"מ גם לדעת הגרש"א לא מועיל שזורקים אותו לאחר סיום הבקבוק אלא רק אם זורקים מיד.

ג. למנהג האשכנזים זכוכית בולעת כמו מתכת, ואין כל היתר לאכול בצלחת כזו בשר. ענין זה אינו הוראת הגר"ע יוסף אלא  חלוקת בין השולחן ערוך לרמ"א באו"ח בסי' תנב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה,
    בהמשך לשאלה הראשונה- האם אפשר ללמוד מכאן גם היתר לילדים לפרוס גג על גבי 2 כסאות במידה ובמושב עצמו יש טפח, למרות שגב הכסא גבוה מ3 טפחים?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל