לתרומות לחץ כאן

גיור קטן ליילוד שנולד מביצית של גויה

האם גיור קטן קובע יהדות מוחלטת ללא בעיות של פסולי חיתון וכו'. לילד או ילדה שנולדו עקב תרומת ביצית מלא יהודיה? להורים יהודיים שהאם היהודיה היא זו שנשאה את העובר?
וכיצד אפשר לפתור את הסוגיה הזאת לפי ההלכה, בלי לפגוע בילד יהודי שנולד מביצית וזרע של הורים יהודיים?

תשובה:

שלום רב,

גיור קטן, הוא כגיור לכל דבר. הילד נעשה גר בדיוק כמו גדול. (אלא שיש לו אפשרות למחות על גיורו בדיוק בהגיעו לגיל בר מצווה. ומשלא מיחה, הוא ממשיך להיות יהודי רגיל). אין לו כל בעיות של חיתון, מלבד אם זו בת שהיא אסורה לכהן, כמו כל גיורת.

אם הביצית היא של גויה. היילוד הוא ספק יהודי, שכן לא ברור אם הקובע הוא בעלת הביצית או הפונדקאית. לכן יילוד כזה חייב לעבור גיור מספק. וכאמור, אם היא בת, היא אסורה לכהן. שכן גם ספק גיורת אסורה לכהן. כמו כן להיפך, אם הביצית היא של יהודיה, והפונדקאית היא גויה.

ראוי להוסיף, כי הסיבה שגיור קטן מועיל הוא בגלל שאנו מניחים שזוהי זכות להיות יהודי, ולכן זה מועיל מדין "זכיה" שבית דין מזכים לו את הגיור. ולכן במקרה שזה אל זכות אצלו, לדוגמא, אם הוא גדל בבית חילוני לחלוטין, שהסיכוי שהוא ישמור מצוות הוא קלוש, א"כ יש פוסקים הסבורים כי במקרה זה, זוהי חובה עבורו להיות יהודי, ולא זכות, שכן עדיף להיות גוי שאינו מחוייב במצוות, מאשר יהודי שאינו שומר מצוות. וראה מה שכתבנו בנושא כאן.

אבל במקרה כזה, שיש ספק האם הוא יהודי או גוי. נראה כי לכל הדעות אפשר יהיה לגיירו גם אם הוא גדל במשפחה חילונית לחלוטין. שהרי בהנחה שבמקרים אלו היילוד הוא ספק יהודי, א"כ הוא מחוייב לקיים מצוות כדין ספיקא דאורייתא לחומרא. ואם כך, כבר ודאי עדיף שיתגייר, ויהיה מחוייב ככל יהודי אחר. ובפרט שבמצבו הנוכחי, אסור לו להתחתן כלל, עם גוי אסור שמא הוא יהודי, וליהודי אסור להתחתן איתו שמא הוא גוי. לכן נראה כי לכל הדעות במקרים אלו, תמיד ניתן לעשות ליילוד גיור קטן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל