לתרומות לחץ כאן

מכירת דירה לגוי במקום הפסד מרובה

האם ניתן למכור דירת מדורים בארץ ישראל לערבי נוצרי (חילוני לחלוטין) תושב אותה העיר יש לציין כי באם המכירה לא תתאפשר ייגרם נזק כספי כבד.
תודה,
מינה

תשובה:

שלום רב,

בפשטות ודאי שיש כאן איסור של לא תחנם. ואיסור זה הוא דאורייתא. יש מי שהקל במכירת דירה לישמעאלים שאינם נחשבים לעובדי עבודה זרה, עפ"י תשובת הרשב"א. [אגב, אחד הבעיות בהיתר מכירה בשמיטה, הוא בגלל איסור לא תחנם. ועל כך הרב קוק זצ"ל, סמך בין היתר על דברי הרשב"ם הנ"ל]. והבית יוסף כתב שאין כל חילוק. ויש סברא נוספת שכתב הגרצ"פ פרנק בשם התורת חסד שאם הוא כבר ממילא גר בארץ ישראל אין איסור. אולם גם על סברא זו יש חולקים, ולכן הפשטות היא שזה אסור.

אני לא רוצה לקבוע שבמקרה זה הדבר אסור לחלוטין שכן צריכים להיות מאד זהירים במקרה של הספד מרובה. עד כמה שידוע לי, במקרה של הספד כספי גדול, יש רבנים שאומרים שניתן לסמוך על המקילים. אבל צריכים לדעת כי הדבר אינו פשוט כלל. (אם כי לא שמעתי שהקלו גם בנוצרי חילוני, למרות שמסברא אין חילק, שכן אינו עובדה עבודה זרה). נקודה נוספת, צריכים לשים לב. לא כל פעם שבא גוי עם ארנק טפוח, כל מחיר שאינו כפי שהוצע על ידו נחשב להפסד מרובה. הפסד מרובה זה מתחת למחיר האמיתי.

מקורות:

ראה כאן בהרחבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל