לתרומות לחץ כאן

מה קודם במוצאי שבת חנוכה, הבדלה או הדלקת נרות חנוכה?

בס"ד
ידועה המחלוקת האם להקדים במוצש"ק חנוכה הבדלה או הדלקת
נרות חנוכה (שו"ע סי' תרפ"א).
וטעם האומרים להקדים הדלק"נ אומר המשנ"ב (סק"ב) כדי לאחר כמה שיותר בהוצאת השבת.
א. אבל, הרי גם כשמדליק נרות חנוכה הוא הוציא את השבת לפני"ז שאסור
להדליק לפני אמירת ברוך המבדיל, וכן כבר הזכיר בתפילתו אתה חוננתנו
שכמוה כהבדלה ומה יועיל שמאחר ההבדלה לשיטתם?

ב. מצאנו שיש כמה הוצאות שבת בסי' רצ"ג סק"א קורא השו"ע לאחר המעריב במוצש"ק והמשנ"ב מוסיף שם לומר תהילים לפני מעריב כדי לאחר כמה שיותר את הוצאת השבת (ע"ש). בס"ב פוסק הרמ"א לומר והוא רחום וברכו באריכות נועם כדי להוסיף מחול על הקודש.ובסי' רצ"ה שוב פוסק הרמ"א לומר ויהי נועם באריכות כדי לאחר.הכנסת הרשעים לגהינום, משום שעד שישראל לא גומרים תפילתם להרשעים אין גהינום שעדין נמשכת קדושת השבת.משמע שכשנגמרת התפילה ודאי שנסתיימה קדושת השבת .
ג. אז למה להקדים הדלקת נרות חנוכה להבדלה שתדירה?
ד. מה הפשט בסתירה ברמ"א לגבי זמן יציאת השבת?

תשובה:

שלום רב

א. על שאלתך זו עמד הפרי מגדים בסי' תרפא א"א ס"ק א, והשיב, שכוונת המג"א היא שאם יבדיל מהר נראה כאילו השבת עליו למשאוי.

ב. על פי דברי הפרי מגדים הנ"ל גם שאלה זו מיושבת. בכל מקרה אין ספק שההבדלה בתפילה מתירה עשיית מלאכה, ואין צורך להכביר על כלך בראיות.

ג. כנ"ל.

ד. כאמור, באמירת אתה חוננתנו השבת מסתיימת, אלא שכפי שציטטת, זמן החזרת הרשעים לגבהום הוא לאחר שישראל מסיימים תפילתם ולא בשבעה שמוציאים את השבת, ולכן הוסיפו לומר ויהי נועם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל