לתרומות לחץ כאן

אישה שמונעת מבעלה יחסי אישות / עליה לתורה של מחלל שבת

שלום רב!
אשה שמונעת מבעלה מצוות עונה כמה חודשים בטענה שאין לה כח והיא עייפה, האם הבעל מחוייב עדיין לכל מה שכתוב בכתובה? האם מותר לגרום לה חוסר בדברים מסויימים לדוג' בביגוד או בקניות? מדובר בזוג יחסית מבוגר הוא בן 65 והיא בת 58. היא עושה הכל בבית מבשלת, מגהצת, מכבסת וכו' רק מצוות עונה תמיד טוענת שהיא עייפה ואין לה כח… הם היו בטיפולים וזה לא עזר.

כאשר יש צורך לעלות לתורה מחלל שבת בפהרסיא וכו' שדינם לרוה"פ תינוקות שנשבו האם חייב לעלות מוסיף כנגדו או לא? אני חושב שלא.והטעם נ"ל כיוון שקריאת התורה היא חובת ציבור ומימלא מי שעולה הוא רק מברך ומי שקורא הוא החזן והוא מוציא את הציבור יד"ח. האם נכונים הדברים?

תשובה:

שלום רב,

א. אישה שמונעת מבעלה תשמיש נחשבת למורדת, מורדת משתמיש. עפ"י הדין שואלים אותה מודע היא מורדת (עייפה זו אינה סיבה..), ומזהירים אותה לתפסיק למרוד. וכל עוד היא מונעת ממנו תשמיש, בעלה לא חייב לה מזונות. ובכלל זה כמובן ביגוד וכד'. אבל אני מקווה מאד שהם לא יגיעו לזה….

ב. לכתחילה אין להעלותו לתורה, בטח לא משבעה הקרואים, עדיף להוסיף עלייה אחרי שביעי ולהעלותו שם, אולם בשעת הדחק ניתן להעלות ואין חשש, ולא צריך להעלות אחר במקומו [אגב כאשר הוא מהשבעה הראשונים אין כל משמעות לכך שאתה מעלה עוד אנשים אחריו, כל הנידון הוא רק אם להעלותו לאחר שבעה קרואים].

מקורות:
א. שו"ע אבה"ע סי' עז סעי' ב'.
ב. בנוגע להעלות לתורה אדם שמחלל שבת בפרהסיא כבר הורה בעל האגרות משה (או"ח ח"ג סי' כא – כב) שבמקרה שידוע שהוא כופר ועושה את מעשיו מתוך הכרה, איסור גמור הוא להעלותו לתורה ואין לענות אמן אחר ברכותיו. וכך נקט גם על שאר הכיבודים. אולם, אם ידוע שהוא מאמין במצוות אלא שהוא מחלל שבת לתיאבון, אף שיש להמנע מלכבדו באחד מכיבודי בית הכנסת, ניתן להקל בכך בשעת צורך גדול, כגון היארצייט וכיוצא בזה שיש חשש שאם לא יכבדוהו עלולים לבוא לידי מחלוקת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל