לתרומות לחץ כאן

חשיבותן של הנשים בעיני הקב"ה

שלום וברכה!
ברצוני לשאול שאלה שאין כוונתה קנטרנית כלל אלא באמת כדי להבין את משמעות קיומי
אני אישה ובהריון, יש לנו כבר שני בנים ושאלתי האם אני יכולה להתפלל לבת הפעם, נאמר לי וכבר ראינו גם כתשובה באתר, שאדם צריך להתפלל לבנים זכרים, (גם ר' חיים ק' עונה כך לשאלה) וכן הראה לי בעלי בגמרא שנאמר 'אוי לו למי שבניו נקבות' וכפי שהבנתי, אחד הפירושים הוא שיש לו בנות.
האם היחס לבנות הוא – להתפלל על בנים אבל אם נולדה בת, נו שוין, לפחות קיימת מצוות פריה ורבייה? הרי יש לנו תפקיד חשוב בהבאת חיים לעולם ובגידול הילדים שלנו לתורה וליראת שמיים?
אשמח לקבל תשובה מפורטת על כך כדי להבין באמת(אם אפשר גם עם מקורות)
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

את יכולה להתפלל לבת, אבל המשנה כתוב שזו תפילת שווא, כי את כבר בהיריון. "והצועק לשעבר – הרי זו תפלת שוא, היתה אשתו מעוברת, ואומר יהי רצון שתלד אשתי זכר – הרי זו תפלת שוא" (ברכות נד,א). למרות שכידוע רש"י בפרשת ויצא מביא מדרש שלאה התפללה בהיריונה שתלד בת – את דינה, כדי שלרחל לא יהיו ילדים פחות מהשפחות.

לעצם השאלה, ודאי שמותר ואף רצוי להתפלל לבנות. יש לי חבר שיש לו כבר 7 בנים, ועדיין לא זכה לבנות, ור' חיים קנייבסקי אמר לו שודאי רצוי להתפלל לבנות, כך שאני לא יודע אם ניתן להסיק מסקנות מהמצוטט בתשובה ההיא.

כיהודים מאמינים, אנו יודעים כי מטרת הבריאה היא קיום התורה והמצוות. אין כל מעלה לאיש על אישה או להיפך, לכל אדם באשר הוא יש לתפקיד, ואותו יש למלא כמה שיותר. עיקר תחלית הבריאה היא לימוד התורה וקיום המצוות. לכן כתוב בגמרא (ברכות יז,א): "גדולה הבטחה שהבטיחן הקדוש ברוך הוא לנשים יותר מן האנשים, שנאמר נשים שאננות קמנה שמענה קולי בנות בטחות האזנה אמרתי. אמר ליה רב לרבי חייא: נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא, ובאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן".

כלומר, כשם שהאדם המושלם הוא לא הגבר בגלל היותו גבר, אלא רק הלומד תורה ומקיים מצוות ועושה את רצונו של הבורא, כך היא גם האישה המושלמת למרות שאין לה מצווה של תלמוד תורה, בסיוע לבעל ולילדים ללמוד תורה, זוהי המעלה הגדולה ביותר.

אני לא מכיר אותך כמובן, וגם לא את בעלך, חשוב רק להדגיש, כי הסיוע של האישה בלימוד התורה, חייב להיות ביחד עם הבעל. ולא "לחנך" את הבעל, כי אז יצא שכרה בהפסדה. אין לי כל כוונה להכנס כאן לנושא נוסף, והוא מעלת לימוד התורה ומאידך הפרנסה, אלא הדברים נכתבו רק באופן כללי ביותר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רק אם אפשר, לא קיבלתי תשובה על מה שנאמר בגמרא ש"אוי לו למי שבני נקבות", זה שגבר אין לו מעלה בזה שהוא גבר זה נכון, אז אם כן מדוע אוי לו?

  2. למרות שהגבר אינו חשוב מהאשה מכל מקום הוא זוכה לקיים מצוות רבות יותר, ועל כך הוא מברך בכל יום שלא עשני אשה, שאז היה מפסיד מקיום המצוות. כמו כן, טבע העולם הוא שבניו של אדם ממשיכים אותו מבחינת מנהגים סגנון חיים וכו', ואילו הנשים בענינים אלו תומכות בבעליהן בדרכם בחיים ומקבלות עליהן את מנהגיהם, בודאי בענינים רוחניים אבל גם בחיי המעשה יש תופעה כזו. מהבחינה הזו גם כן יש לאדם לשבח את ה' על היות לו בן הממשיך את דרכו. וכמו שאמרו חכמים ברא כרעא דאבוה, כלומר הבן הוא רגלו של האב המוליכו הלאה [יש לענין הזה גם מבונים רוחניים לאחר מות האב, אמירת קדיש וכו'].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל