לתרומות לחץ כאן

מתי נחשבת נערה ומתי בוגרת?

1. האם מי שמביאה שתי שערות בגיל 10 תיחשב נערה כבר אז?
2. מתי נחשבת בוגרת: האם חצי שנה מהנערות, או גיל 12.5 בכל מקרה (לשאינה אילונית)?

תודה וישר כח

תשובה:

שלום רב,

1. באופן עקרוני, מעיקר הדין הכל תלוי בבגרות הפיזית של הילדה. כלומר, משעה שהביאה שתי שערות. אלא שלמעשה לא שייך שתהיה גדולה לפני גיל 12 בגלל שאנו אומרים ששערות אלו הן שומא, ולא שערות המעידות על בגרות. לכן, ילדה שקרה מקרה וילדה לפני גיל 12 זה כבר מעיג על בגרותה, למרות שעדיין לא הגיעה לגיל 12, ראה בסוגיא ביבמות יב,ב.

2. בוגרת זה מגיל 12.5 וזה חצי שנה לאחר גיל הנערות. בגלל שתמיד אנו תולים שהיא נעשית גדולה בגיל 12, ואם אין אנו רואים לה סימנים, אנו אומרים "שמא נשרו". אמנם יש פעמים שחוששים שמא עדיין לא הביאה סימנים. אגב, משעה שהיא כבר ודאי גדולה כתבו הראשונים, כי משעה זו ודאי יש חזקה שהיא נעשית גדולה כבר מגיל 12 לכל הדברים.

אמנם יש תשובת מעניינת של הרשב"א הובא בבית יוסף אבה"ע סי' מד כי גם נערה בת 13-14 שנישאה יש לחשוש שמא היא עדיין לא הביאה סימנים (אם לא בדקו) ולא אומרים משעה שהיא כבר גדולה, שודאי מאז היותה בת 12 היא כבר גדולה. דבר זה מאד מעניין, כי יכול לדבריו יכול להיות נערה בת 15 שחיצונית עדיין לא בגרה, ולא נבדקה בשעה שהיא התחתנה. שקידושיה לא חלו, משום שיתכן שהיתה קטנה. אך כמובן שלהלכה כאמור, משעה שהיא ודאי גדולה אנו אומרים חזקה שכבר גדלה מאז היותה בת 12.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. איני יודע תשובה ברורה לשאלתך, הסברא אומרת שהיא נעשית בוגרת בגיל 11.5.

    לעצם השאלה, אני רוצה להוסיף כי דבריי שהגיל בעצם אינו קובע כלל, ורק סימני הבגרות קובעים. אלא שהגיל מגלה האם סימנים אלו אכן סימני בגרות או לא. ומאידך בהגיעה/ו לגיל, חזקה שהביא סימנים. הוא רק שיטת התוס' ביבמות יב,ב שם ועוד הרבה ראשונים.

    אבל שיטת הרמב"ם שהגיל כן קובע. ראה מה שכתב בהלכות אישות פ"ב הלכה ט': הבת שילדה אחר שתים עשרה שנה אע"פ שלא הביאה סימן וכו' הרי זו גדולה" משמע שרק בהגיעה לגיל 12, וראה שם במגיד משנה שהסתפק האם כוונתו שלפני כן אינה יולדת. או שאפילו אם היא תלד לא תעשה גדולה עד שתהיה בת 12. וראה עוד בחידושי הגרי"ז תמורה ב,ב שהביא בשם אביו הגר"ח שהרחיב לבסס מחלוקת זו.

  2. אכן, ציינתי לך את דברי הרמב"ם הנ"ל. שזוהי דעתו. ראה שם בחידושי הגר"ח שביאר את שיטתו, למען האמת לא לגמרי הבנתי את דבריו. אבל כנראה שכוונתו לומר שיש שני חלקים לגדלות. החלק של הגיל הוא חיוני כדי לקבוע שהוא בר דעת, וללא הגיל אינו בר דעת. אבל עדיין אינו גדול מדין תורה. שהרי בתורה יש הגדרה לגדול ויש הגדרה לקטן. לכן עד שיהיו לו סימנים, אינו נחשב לגדול עפ"י התורה. כלומר, שני המרכיבים חיוניים כדי לקבוע שהוא גדול ובר דעת. ודין הלידה זה עוקף רק את הסימנים. ואינו נוגע כלל לנושא הגדלות כאישה ברת דעת. שלצורך זה בכל מקרה היא חייבת להגיע לגיל 12.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל