לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על מאפה שנילוש במי פירות?

כידוע יש סוגי מזונות שאין בהם מים כל עיקר אע"פ יש להם צורת פת אם הברכה המוציא או מזונות?
ואם השם לחם תלוי גם במים אם יש הקפדה על הכמות של מים או אפילו כל שהוא מייחל שם לחם?

תשובה:

שלום רב

אני מניח שכוונתך למיני מזונות שהבצק בהם נילוש במי פירות או ביצים, מזונות אלו ברכתם מזונות ולא המוציא, וראה במקורות.

מקורות:

בשולחן ערוך בסי' קסח סעי' ז כתב, שבצק שנילוש במיני מתיקה עד שטעם המי פירות מורגש בו, ברכתו מזונות ולא המוציא, כיון שהוא נאכל בדרך כלל לתענוג או קינוח ולא כעיקר סעודה. הרמ"א שם חולק וסובר שלא די בכך שטעם המי פירות מורגש, אלא צריך שהוא יהיה בו טעם עיקרי, ונחלקו הדעות לדעתו האם הכל תלוי ברמת המתיקות, ולפי זה יהיו מיני מתיקה שבמעט מהם יחשב כמזונות ויהיו שאפילו בהרבה עדיין ברכתו המוציא, וכפי שנראה מדברי הט"ז שם ס"ק ז והערוך השולחן סעי' כד, או שצריך רוב מי פירות, שכך היא דעת השו"ע הרב שם סעי' יא, וס' החיים לר"ש קלוגר שם דעת תורה למהרש"ם שם ועוד, וההנהגה הרווחת היא, שאם רוב הנוזלים שבו הם מי פירות הברכה היא מזונות ואם רק מיעוטם הברכה היא המוציא.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אני רוצה להצטרף לשאלה כפי שהבנתי אותה, (ולא כפי שהבין כבוד הרב המשיב). ושאלתי היא האם פיצה שנילושה אך ורק במי פירות בלי מים בכלל, האם אפשר לאכול ממנה שיעור גדול וברכתה נשארת במ"מ ועל המחיה?

  2. לא הבנתי מדוע אתה סבור שלא הבנתי, פיצה שנילושה רק במי פירות יש בה דין קביעות סעודה, וכשאוכלים ממנה ג' או ד' ביצים או למנהג בני אשכנז כמות שרגילים לאכול לשובע – הברכה היא המוציא וברכת המזון.

  3. אחרי בקשת המחילה מכת"ר אבל תורה היא וללמוד אנו צריכים ועדיין חושבני שיש כאן אי הבנה. בשו"ע קס"ח ס"ז מוזכר כל הזמן "פת" וכל הציורים שמדובר שם יש גם מים. ואילו אנחנו, אני והשואל הקדום, שואלים על ציור של פיצה שנילושה אך ורק במי פירות בלי טיפה אחת של מים! הלזה יקרא "פת". אולי זה מצה עשירה. ואולי גם זה לא. וע"ז הוסיף השואל לשאול שאם אכן אין זה פת כלל אז האם בטיפה א' של מים זה כבר נהיה פת או שיש איזשהו שיעור.
    בכל ברכות התורה!!

  4. גם מצה עשירה היא פת. גם "פת הבאה בכיסנין" היא פת, אלא שברכתה מזונות וכאשר אוכלים שיעור קביעות סעודה הברכה היא המוציא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל