א. האם מותר לדבר לשון הרע על אנשים מהעדה הקראית או שהם נחשבים כתינוק שנשבה?
ב. אדם שגדל בבית דתי וקיבל חינוך דתי, אך בשלב כלשהו בחיים החליט שלדעתו אין אמת בתורה שבע"פ והוא מקיים מצוות לפי הבנתו את הפסוקים – בניגוד להלכה. האם מותר לדבר עליו לשון הרע או שמכיון שאינו אפיקורס גמור (שלא מתכוון למרוד בקב"ה אלא מבין בצורה שגויה את התורה כיון שלא מאמין בתושב"ע) עדיין הוא בגדר "עמיך" או "עמיתך"?
תשובה:
שלום רב
א. אדם שגדל ביניהם מיום לידתו יתכן שנחשב תינוק שנשבה ואין לדבר עליו לשון הרע.
ב. אדם כזה מותר לדבר עליו לשון הרע.
מקורות:
מותר לדבר לשה"ר על מחלל שבת בפרהסיא וכן על כל מי שיצא מכלל "עמיתך" ואין מידת חסידות להימנע מזה.
כל זה אמור במי שגידלו אותו על פי התורה והוא ר"ל פרק עול מצוות, אבל מי שגדל עם חינוך חילוני נחלקו הפוסקים האם דינו כמומר או נחשב אנוס ודינו כישראל.
הח"ח בכמה מקומות הדגיש שמי שיצא מכלל עמיתך אין עליו איסור לשה"ר ואדרבה מצוה לגנותו, (הל' לשה"ר כלל ח' סעיף ה', בסוף כלל ט' הלכות רכילות).
ולענין מחללי שבת בזמנינו בארץ ישראל [דאילו הגדלים בחו"ל במקומות נידחים שמעולם לא שמע על יהדות ויהודים נראה שדינם כשוגגים] נחלקו הפוסקים בזה דהרבה סוברים דדינם כמומרים, אבל החזו"א (יו"ד סי' א' סק"ו) כתב דאין להכריע כך באופן כללי וצריך לדון על כל אחד בפרט, עי' בספר בינה ודעת (הל' מחללי שבת בזמנינו) במבוא ובפכ"ו שהאריך בזה.
בס"ד
שלום רב
כשאומרים התורה שבעל פה מתכוונים להלכה ? למשל לל"ט מלאכות שאסורות בשבת , לקידוש שחובה לעשות בליל שבת ויום טוב ושאר המצוות הקדושות ?
כל מה שלא מפורש בחמישה חומשי תורה הוא בגדר תורה שבעל פה.
השאר תגובה