לתרומות לחץ כאן

גניזת ספרי חול או עיתונים שיש בהם דברי קודש

בס"ד

לכבוד הרבנים,
ברשותי ספרי חול (אנציקלופדיות וכדומה) המכילים גם פסוקים ושאר ציטוטים ממקורות היהדות. האם אפשר לזורקם למיכל למיחזור נייר או שמא יש לגונזם?
בחלק מהספרים הללו אינני יכול לעיין כי יש בהם תמונות ותכנים אסורים.

בברכה רבה.

תשובה:

שלום רב

את הספרים שתוכל לבדוק כדאי כך לעשות, בפרט אם אתה יודע על מקום מסויים בו הם כתובים, הספרים שאסור לעיין בהם יש להשליכם לאשפה כפי שהם, אלא שאם ידוע שיש בהם דברי קודש רצוי להכניסם לניילון סגור היטב.

מקורות:

כלל הדברים כך הוא:

דברי תורה שנכתבו בעיתונים או ספרי חולבמדור או במתכונת המיוחדת לדברי תורה טעונים ודאי גניזה, בין אם נכתב בלשון הקודש ובין אם נכתבו בלע"ז, כך כתב בגנזי הקודש פרק ט' פרק י"ד ע"פ שו"ע יו"ד סי' רפ"ד סעיף ב', ופתחי תשובה שם סק"א, בשם הרשב"ש.

ספר או עיתון המיועד בעיקרו לדברי חול ויש בו לעיתים ציטוטים הטעונים כגניזה, נחלקו הפוסקים: דעת הגר"נ קרליץ שליט"א שאסור להשליכו בלי לבודקו. ודעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שאם העיתון אינו מוחזק בדרך קבע בהדפסת ציטוט המחייב גניזה ואינו יודע על ציטוט דברי תורה המודפס בו (כגון מדור קבוע של דברי תורה), ולא ראה את דברי התורה, יש להקל לזורקו לאשפה, ואין צריך לחפש אחר הדברי תורה. והמחמיר לגנוז את כל העיתון כשיש חשש שהודפסו בו דברים המצריכים גניזה תבוא עליו ברכה, גנזי הקודש שם בשם הגרי"ש אלישיב. ובארחות רבינו ח"ג עמ' ר"א כתב שהסטיייפלר הורה בזמנו לבתו לגנוז את כל עיתוני המודיע בין של חול ובין של שבת יחד, מחשש שיש שם דברי תורה. ולדעת הרב ווזנר שליט"א כשאין שם מדור קבוע לדברי תורה יכול לזרוק את העיתון לפח האשפה כשהוא עטוף היטב בשקית.

והביא שם מהגרח"פ שיינברג והגר"י קמינצקי זצ"ל שבחוץ לארץ במקום שרוב מפני האשפה הם גויים יעטוף את העיתון בשקית ויסגרנה היטב ויניחה בצד פח האשפה.

כאמור כל הקולות הנ"ל שלא לגנוז לא נאמרו כאשר הוא יודע על ציטוט דברי תורה המודפס בעיתון (כגון מדור קבוע של דברי תורה), וכל שכן אם הוא רואה שם דברי התורה, יש לגונזם, ואין להשליכם.

כשגונזים דברי תורה המופיעים בעיתון, דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שיכול לגנוזו עם דברי החולין שבו, אך דעת הגר"נ קרליץ שליט"א והתשובות והנהגות סי' שכ"ד שצריך לגזור את דברי התורה ממנו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה. כהמשך. אנחנו מוציאים כעת את ספרי חיים ולדר. מפוזרים בהם דברי אמונה וכו'. האם ניתן זורקם או שיש לגנוז?
    תודה רבה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל