לתרומות לחץ כאן

מדוע התחילו היום להחמיר יותר בקדושת שביעית מפירות נכרי?

אני תושב ירושלים הנוהג כמנהגיהם בדרך כלל, ולכן כל השנים לא נהגתי קדושת שביעית ביבול נכרי, בשמיטות האחרונות בהחל להתפשט מנהג כזה בירושלים בגלל המלצת הגרי"ש אלישיב, ולא הבנתי את ההגיון בהנהגה כזו, כי אמנם מרן הגרי"ש רב חיליה להכריע ששיטה זו מאד נראית ולכן ראוי להחמיר כמותה [הוא עצמו בעבר לא החמיר] אבל מ"מ מי שאינו תלמיד מובהק שלו – מה לו ולהוראת הגרי"ש, הרי גם החזו"א הורה כן בעוז , ובכל זאת לא שמעו לדעתו בזה משום שמנהג ירושלים היה לא כן, ומה אולמיה דחומרת הגרי"ש מהחזו"א, ואם היה נכון מה שיש שהציגו כאילו כל היר"ש מעולם החמירו – היה מובן, אבל זה שקר גס, שהרי הגרש"ז עצמו הקל והיה מורה ובא שאין ראוי להנהיג חומרא, והרב מצ'יבין הקל, והגרא"י וולדנברג ובנו וכל חברי הביד"ץ בעבר ובהווה, ובקיצור הרי זה שכתוב הסטוריה, אלא שנכון שהיו כמה גדולי עולם שהחמירו על עצמם מ"מ מכלל "הלך אחר המנהג" לא יצאת,

וקצת התרשמתי שרוב המחמירים הם צעירים שאין להם אמון ורגישות למסורת וההלכה המקובלת, [למרות שיש גם כמה ת"ח גדולים ומפורסמים שהתחילו להחמיר],

תשובה:

שלום רב

הסקירה ההסטורית שעשית אינני משוכנע שיש בה אמת, קשה מאוד לבדוק את הדבר, ולפי מה ששמעתי אני בביתו של הגרש"ז אויערבך היה פח שמיטה ליבול נכרי.

לעצם הענין, אני עצמי בשמיטה שלפני האחרונה נהגתי כדעת הבית יוסף בביתי, אולם בשמיטה הקודמת הרהרתי ביני לבין עצמי, שהרי מדובר במחלוקת שימיה כימי עולם, ולדעת המבי"ט יש איסור מוחלט להשליך לאשפה פירות מיבול נכרי, אני עצמי מוצאי מארצות אשכנז ולא מבני ירושלים לדורותיהם, וכך אגב כמעט כל בני הציבור החרדי, והרי כל כך קל להקפיד על כך, אז למה לא להשתדל? אינני אומר שיש בכך חובה, אבל אולי נסכם שיש היום כל כך הרבה רעות חולות, לא נראה לי ש"חובת המחאה" היא בדוקא בזה, יש קלקולים אחרים בציבור שלנו שכדאי היה לתקן… יש לנו הרבה מה לעשות בתחום של אהבת הזולת, צניעות, תפילות, בטחון ואמונה, אולי כדאי לחזק יותר בתחומים אלו.

בהצלחה רבה לכולנו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כאן יש גם נידון גדול שמרן הבית יוסף ובית דינו עשו חרם למי שינהג בקדושה בפירות נכרי ולכן מי שגר בארץ ישראל מקומו של מרן יש לו לחוש לחרם שזה הרבה יותר חמור ( ואף שיש שרצו לומר שמרן חזר בו כברם דחאם החידא ואכמל)

  2. זו טעות מפורסמת… החרם היה משום שהיו כאלו שסמכו על המבי"ט גם לקולא ולא הפרישו מעשרות מפירות נכרי כדין פירות שביעית, וזה היה מכשול גדול. על מי שמחמיר שלא להפסיד פירות אלו לא נעשה כל חרם. אם תעיין בתשובות הפוסקים בפנים תמצא שכל הדיון ביניהם היה לגבי המעשרות.

  3. במחילה מכבודכם כתבתם שזה טעות מפרסומת אני אצטט לך שיש שהוכיחו כן משות מהרשדם שהיה בתקופת מרן, שהחרם גם על שומרי קדושה בפירות נוכרי. מהרשד"ם (חיו"ד סימן קצ"ב בד"ה ולעניין שנת השמיטה) "אמנם לעניין מה שעשו חכמי צפת תוב"ב שנדו והחרימו לשומרי שביעית״, ע״ש. וכך הבינו אותו גדולי עולם, הגאון הרב פישר זצ״ל בשו״ת אבן ישראל (חלק ב עמוד קכג)
    ומרן הרב עובדיה זצ״ל בשו"ת יביע אומר (ח"ג היו"ד סימן יט) שכתב וז״ל "והנה חדשים מקרוב באו, לנהוג להחמיר כדעת המבי"ט עפ"י הוראת מופת הדור החזו"א ז"ל שהכריע כן. ומסופקני אם לא יצא שכרם בהפסדם, כי מי לא יחוש לגזירת נידוי וחרם שהחרימו מרן וכן קדושים עמו להנוהגים דיני שביעית בפירות של גויים. ומכ"ש באתרי דמרן ז"ל שבודאי היא חומרא המביאה לידי קולא. וכמש"כ לעיל (חיו"ד סימן יא אות ה). וכנראה שנעלם מעיני המחמירים דברי מהרשד"ם הנ"ל, וסברו שלא החרימו חכמי צפת אלא להנוהגים לפוטרם מדיני תרומות ומעשרות (שהיא קולא גמורה), אבל להחמיר לנהוג בהם דיני שביעית לא החרימו, שהרי המחמיר תע"ב. אולם בהגלות נגלות דברי מהרשד"ם הנ"ל, שהחרימו לשומרי שביעית, נראה דאיבעי לן למיחש טובא לדבריהם. ובפרט לדידן שקבלנו הוראות מרן ז"ל",

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל