לתרומות לחץ כאן

מסייע לדבר עבירה במכירת בגד שאינו צנוע

שלום וברכה, אני בעלת תשובה ויש ברשותי כמות גדולה של בגדים שאינם בגדרי ההלכה מהתקופה בה לא שמרתי מצוות. אלו בגדים יקרים שקשה לי לזרוק. מה ניתן לעשות איתם כעת? האם מותר לתת או למכור אותם?

תשובה:

שלום רב

ראשית ברכותינו על החיזוק שקיבלת על עצמך בענין הצניעות, שכרך הרבה מאוד!

לעצם השאלה, נראה שאם הדבר אינו כרוך בהפסד ממון בעל משמעות יש בכך איסור של מסייע לדבר עבירה, שכן כאשר את מוכרת את המכנסיים לחנות של יהודי את מסייעת למוכר למוכרם ליהודיה שאסורה ללובשם, והוא עובר מחמתך על איסור של לפני עיור לא תתן מכשול. אולם מותר למכור לחנות של גוי גם אם הוא מוכר ליהודיות. לתת במתנה גויה יש חשש של איסור לא תחנם, אלא אם כן יש לך תועלת ממתנה זו.

מקורות:

בגמרא בעבודה זרה מבואר שאיסור לפני עיור לא תתן מכשול נאמר רק באופן שמכשיל את המקבל בעבירה ממש, אבל אם רק מאפשר לו להכשיל אחרים אין בכך חשש, ולכן התירו למכור לגוי דבר שהוא עלול למוכרו לצורך עבודה זרה. אולם, להלן שם טו ע"ב אמרו בגמרא, שדין זה אינו אמור אלא כשמוכר לגוי שאינו מצווה על לפני עיור לא תתן מכשול, אבל אם בעל החנות הוא יהודי, נמצא שעל ידי המכירה מכשילים אותו באיסור של לפני עיור, ועל הכשלה זו לבד עובר בעל הבגד בלפני עיור לא תתן מכשול. וראה ר"ן שם.

אולם, כיון שלא מדובר באיסור לפני עיור דאורייתא אלא באיסור של מסייע לדבר עבירה בלבד, שכן ניתן להשיג מכנסיים בכל מקום ואין לקונה צורך דוקא באלו, התירו בכך כשהדבר כרוך בהפסד ממון והעבירה אינה נעשית מיד, וראה עוד בענין זה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל