האם מוצר לקרוע ולהסיר חוט מהמכנסיים שמפריע לסגור את הרוכסן בשבת? יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא?
תשובה:
שלום רב
קריעת חוט מהמכנס אסורה בשבת משום איסור קורע.
רבני בית ההוראה
הצטרף לדיון
12 תגובות
ומה הדין אם קרע-האם מותר להשתמש במכנסיים בהמשך השבת? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא?
מותר להשתמש כי בשעת הדחק ניתן להשתמש בהם גם כך.
ולא חוששים שימנע מללכת במכנסיים עם רוכסן פתוח בגלל בעיית הצניעות שבכך? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
אם לא ניתן להשתמש זה בעיה אבל אם ניתן להשתמש עם סגירה חלקית או תחת חולצה ארוכה יתכן שלא נחשב הדבר כהנאה ממעשה שבת.
ובהמשך לכך, מה הדין אם הבדיל במוצאי השבת עם אותם מכנסיים. האם מצד דין מעשה שבת זה נחשב מצווה הבאה בעבירה כי כביכול נחשב שלא לבש מכנסיים וממילא אסור לומר כל דבר שבקדושה במצב לא צנוע זה.
ולפי זה אולי לא יצא ידי חובת הבדלה וממילא אסור במלאכה כלל כל עוד לא יבדיל בהיתר מחדש?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
ההבדלה מאה אחוז. הרי סוף סוף הוא לבוש בצניעות.
כלומר הסיבה היא שלא שייך איסור הנאה ממלאכת שבת כי לא נהנה ממש מלבישת המכנסיים אלא רק נמנע בעזרת השימוש בהם ממצב לא צנוע של איסור אמירת דברים שבקדושה?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
לא זה אמרתי. אלא להיפך, אם הקריעה מאפשרת את הלבישה זה הנאה ממעשה שבת, אבל ניתן היה איכשהוא ללבוש את הבגד גם ללא הקריעה, יתכן שאין כאן הנאה ממעשה שבת, כיון שהלבישה יכולה היתה להעשות בלאו הכי.
ואם הלבישה יכולה להיעשות בלאו הכי, אין כאן בוודאות איסור מעשה שבת ואפשר להמשיך וללבוש את אותם המכנסיים בהמשך השבת?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
כך כתבנו.
האם הגדר ההלכתי הברור והוודאי הוא שכל פעולה שיכולה להיעשות בלאו הכי מותרת גם אם יש כאן הנאה בפועל ממעשה שבת?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
באופן כללי מאוד זה נכון. כדאי כל פעם לברר, כי יש אופנים שהחמירו בענין כמו באיסור שהייה וחזרה, ראה משנה ברורה בסי' רנג.
ומה הדין אם קרע-האם מותר להשתמש במכנסיים בהמשך השבת? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא?
מותר להשתמש כי בשעת הדחק ניתן להשתמש בהם גם כך.
ולא חוששים שימנע מללכת במכנסיים עם רוכסן פתוח בגלל בעיית הצניעות שבכך? האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
אם לא ניתן להשתמש זה בעיה אבל אם ניתן להשתמש עם סגירה חלקית או תחת חולצה ארוכה יתכן שלא נחשב הדבר כהנאה ממעשה שבת.
ובהמשך לכך, מה הדין אם הבדיל במוצאי השבת עם אותם מכנסיים. האם מצד דין מעשה שבת זה נחשב מצווה הבאה בעבירה כי כביכול נחשב שלא לבש מכנסיים וממילא אסור לומר כל דבר שבקדושה במצב לא צנוע זה.
ולפי זה אולי לא יצא ידי חובת הבדלה וממילא אסור במלאכה כלל כל עוד לא יבדיל בהיתר מחדש?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
ההבדלה מאה אחוז. הרי סוף סוף הוא לבוש בצניעות.
כלומר הסיבה היא שלא שייך איסור הנאה ממלאכת שבת כי לא נהנה ממש מלבישת המכנסיים אלא רק נמנע בעזרת השימוש בהם ממצב לא צנוע של איסור אמירת דברים שבקדושה?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
לא זה אמרתי. אלא להיפך, אם הקריעה מאפשרת את הלבישה זה הנאה ממעשה שבת, אבל ניתן היה איכשהוא ללבוש את הבגד גם ללא הקריעה, יתכן שאין כאן הנאה ממעשה שבת, כיון שהלבישה יכולה היתה להעשות בלאו הכי.
ואם הלבישה יכולה להיעשות בלאו הכי, אין כאן בוודאות איסור מעשה שבת ואפשר להמשיך וללבוש את אותם המכנסיים בהמשך השבת?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
כך כתבנו.
האם הגדר ההלכתי הברור והוודאי הוא שכל פעולה שיכולה להיעשות בלאו הכי מותרת גם אם יש כאן הנאה בפועל ממעשה שבת?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בנושא הזה?
באופן כללי מאוד זה נכון. כדאי כל פעם לברר, כי יש אופנים שהחמירו בענין כמו באיסור שהייה וחזרה, ראה משנה ברורה בסי' רנג.
השאר תגובה