לתרומות לחץ כאן

מדוע העברת אש מותרת ביום טוב ואסורה בשבת?

שלום רב,
מדוע ביום טוב מותר להדליק אש מאש גלויה
ובשבת אסור?

תשובה:

באופן כללי התורה מתירה ביום טוב מלאכות הנעשות לצורך אוכל נפש, בשונה משבת שמלאכות אלו נאסרו בה. היתר זה נלמד מהכתוב (שמות יב טז) "אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם". וראה בהרחבה ברמב"ם פרק א מהל' יום טוב, וספר החינוך מצוה רצח. אף על פי כן לא התירה התורה ביום טוב אלא להעביר מאש קיימת ולא להמציא אש חדשה, ובטעם הדבר נחלקו הדעות: בגמרא בביצה לג א נראה שטעם האיסור משום מוליד שדינו חמור ביום טוב אפילו מבשבת, ואילו הרמב"ם (יום טוב פ"ד ה"א) כתב שהטעם הוא משום שהולדת האש היתה יכולה להעשות מערב יום טוב ואינה בכלל ההיתר של צורך אוכל נפש. באופן שונה מבאר זאת המגיד משנה שם, שהולדת האש אינה צורך אוכל נפש אלא מכשירי אוכל נפש שכן היא אינה מעצם הבישול אלא קודמת לכך. וראה עוד בהרחבה בט"ז בסי' תקב.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב,

    אודה לכם בבקשה להסבר מהי ההגדרה בדיוק של "אוכל נפש". האם מדובר אך ורק באוכל ושתיה? או שמא מדובר גם בדברים אחרים שעושים טוב לנפש כגון חימום הגוף והבית, ביגוד לדוגמא שנמצא מתחת למוקצה, רחיצת אברי הגוף במים חמים, וכדומה?

    תודה רבה מראש
    דניאל

  2. הנושא הזה רחב מאוד וניתן כאן רק שני כללים עקרוניים: א. יש הלכה של "מתוך שהותרה מלאכה לצורך הותרה נמי שלא לצורך", כלומר כיון שהתירו אוכל ממש התירו גם שאר צרכי האדם [ללא צורך כלל אסור. ב. מאידך, לא התירו אלא צורך השווה לכל נפש ולא מיועד דוקא לבני אדם מעונגים [לכן כיום רבים אוסרים לעשן ביום טוב כיון שהעישון היום לדעתם אינו צורך השווה בכל, היות ורוב העולם נמנע מכך]. אבל כאמור כל נושא לגופו היות ויש חילוקים רבים בענינים אלו, יש מלאכות שנאמר בהן דין "מתוך" ויש שלא.

  3. שאלתך היא רק לדעת הט"ז [תקב א] שסבר שיצירת אש חדשה היא מכשירי אוכל נפש, ואכן הקשה עליו במלאכת יו"ט שאם כן הדלקת אש כדי להתחמם שזה יותר ישיר תהיה מותרת ואוכל נפש ממש וזה לא שמענו, ומחמת קושייתו חידש, שהיתר אוכל נפש הוא רק לתקן דבר שכבר נמצא בעולם, יש לי בשר ואני רוצה לבשלו, אבל להמציא דבר חדש שלא היה כלל כמו אש, לא התירו אפילו לצורך אוכל נפש.
    ולעצם שאלתך, לדעת הט"ז, צ"ל שהעברת האש היא כבר בגדר מכשירין שאי אפשר לעשותם מערב יום טוב. אני יכול להדליק מדורה בבית אבל לקחת ממנה את המאור של מחר כי הוא יגמר וכן על זה הדרך.

  4. לפי הטעם האמור בגמרא זה פחות איסור ולפי טעמו של הרמב"ם אין בכך הפחתה באיסור. בכל מקרה לא הייתי מייעץ זאת לשון אדם, הבערה היא איסור דאורייתא של סיקלה ואין לתת לה שום לגיטימציה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל