מה ההבדל בין:
א'מ עשה למען הרוגים על שם קדשך,
א'מ על'מ טבוחים על יחודך,
א'מ עש'ל באי באש וכו',
א'מ נקום נקמת דם עבדיך השפוך?
הלא הכל אותו דבר – הרוגים על קידוש השם!
אותו דבר בסליחות:
עשה למען הרוגים ע'ש קדשך, טבוחים על יחודך, באי באש וכו', יונקי שדים וכו', גמולי חלב שלא פשעו וכו'?
האם יש הבדל ביניהם?
וגם האם כל הנהרגים על קדה'ש הולכים ישר לג'ע באותו דרגא? מי שנהרג כשהיה צדיק, רשע, מומר, פושע ישראל וכו'?
תשובה:
שלום רב
ההבנה הפשוטה היא שאנחנו נוגעים בכל מיני דברי סנגוריה בעלי הבטים שונים מעט, יחוד ה' לעומת קידוש ה' וכו'. אולם פירוש מעניין ראיתי בדובר שלום שבסידור אוצר התפילות, שבארבע אמירות אלו רומזים על 4 מיתות בית דין, הרוגים הוא על ידי חיצים [ירי מנשק קל…] וזה דומה לסקילה, טבוחים הוא בסייף, באי ואש – בשריפה, ובמים זה מיתת חנק. ורצוננו לומר בזה שקיבלנו עלינו את מיגוון העונשים האפשריים למען שמו באהבה.
כל אדם הנהרג על קידוש ה' זוכה לשכר נצחי, אולם מסתבר בלי כל ספק, שאדם שעמל כל ימיו בעבודת ה' הוא בדרגה הרבה יותר גבוהה מאדם שכל ימיו עסק בהבלי העולם הזה, ורק בשעת מותו פעל דבר גדול ויקר זה.
ע"ע בספרו של הרב שלמה לוינשטיין הסבר בשם הרב יאיר ישראלי שליטא
השאר תגובה