לתרומות לחץ כאן

תשלום לתלמוד תורה ממעשר כספים

ב. אדם קנה דירה להשקעה, או בנה יחידת דיור, מהלוואות, האם הוא חייב לתת מעשר כספים מדמי השכירות, אף שהם הולכים למימון הדירה לבעלים.
ב. מה דין תלמודי תורה בימינו האם ניתן לשלם להם ממעשר כספים.

תשובה:

שלום רב,

1. יתכן שאכן הוא לא חייב לתת מעשרות כעת. אולם צריכים לשים לב. אדם קנה דירה עם הלוואות בשוויי 300.000 ש"ח. עם השנים הוא שילם את ההלוואות עם השכירות, ולכן ביום מן הימים כשהוא מוכר את הדירה אין לו עליהם חובות כלל, או שיש לו בסכום קטן יחסית. הוא יצטרך לשלם מעשרות על כל שווי הדירה.

2. בשנים הראשונות ללימודו אין להקל לתת לתלמוד תורה ממעשר כספים, אולם לאחר שהבן כבר יודע ללמוד גמרא בעצמו [בישיבה וכיוצא בזה] יש להקל, והמחמיר תבוא עליו ברכה.

מקורות:

2. מכיון שאבא חייב ללמד את בנו תורה, אינו יכול לפרוע את השכר מדמי מעשרות, וכפי שמבואר בספר אהבת חסד פרק י"ט ובאגרות משה יו"ד ח"ב סימן קי"ג, ועיין בשו"ע הרב הלכות תלמוד תורה פ"א סעיף ו' שלדעתו אבא חייב לשכור מלמד שילמד את בנו להבין היטב בתלמוד ברוב המקומות גם בהלכות וסוגיות העמוקות עם רוב הפוסקים ראשונים ואחרונים ויעמידנו על עיון בהלכה למעשה שיוכל לעיין בעצמו ללמוד ולהבין ולהורות כל הלכה למעשה מתוך עיון בתלמוד ופוסקים ראשונים ואחרונים. ולפי זה נמצא שעד שהבן מגיע לדרגה זו, האב אינו יכול לנכות את השכר לימוד מדמי מעשרות, אבל כשמגיע לגיל שכבר יודע ללמוד לבד, יכול לשלם עבור שכירות הרב גם מדמי מעשרות.

ולעניין חינוך הבנות עיין באגרות משה [שם] שכתב שמאחר ואם לא יתחנכו בבית ספר שיש בו חינוך לתורה ויראת שמים, בסופו של דבר היא תצטרך ללמוד בבית ספר ממשלתי שיקלקל אותה ויוריד אותה מדרך התורה לכן חובה מוטלת על האב לשלוח את ביתו לבית יעקב שמחנכים בו לתורה ויראת שמים, ומאחר וחובה היא אי אפשר לנכות את השכר מכספי מעשרות. וכן כתב בשו"ת זקן אהרון ח"ב יו"ד סימן ס"ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל