לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה מעיסה שעתידים לחלקה ולאפות ממנה מעט כל שבוע

שלום רב לרבנים המשיבים שליט"א !

אשה שהכינה בצק עם שיעור של הפרשת חלה אבל לא אופה אותו אלא מקפיאה אותו האם מפרישה חלה לפני ההקפאה או אחר כך, ומה הדין שאופה חלק ומקפיאה חלק ובה שהיא אופה אין שיעור חלה אלא בצירוף מה שהיא מקפיאה?

נשים בגילאי פנסיה ומעלה שמתאמנות ונמצאים באותו מקום 2 גברים בגילאי 75+ , והגברים מתאמנים לא ביחד. הפעילות של הנשים זה הליכה וידיים לצדדים ללא קפיצות ותנועות מבליטות במיוחד. האם מותר לנשים להמשיך להשתתף בפעילות זו או אסור כיוון שיש שם גברים שיכולים לראות אותם?
בברכה,

תשובה:

שלום רב

א. בענין זה נחלקו הדעות, לדעת רוב הפוסקים, כיון שכל הבצק ישמש לאותו אדם והוא גם לא מקפיד שיתערב [עושה מהכל אותו סוג מאפה] יש צירוף ויש להפריש חלה בברכה, וכ"כ בביאור הגר"א סי' שכו ס"ק ז, ובמהר"י קורקוס פ"ו הי"ט כתב שכן היא דעת רוב הראשונים, וכן נראה שם בלבוש וברישה ובש"ך ס"ק ה. אולם ראה מהר"י קורקוס שם שהר"ש חולק, וכ"כ בהגה' מימוניות שם בשם רבינו שמחה, שגם כשדעתו לחלק לעצמו לזמנים נפרדים אין הפרשת חלה, וכ"כ בפתחי תשובה שם בשם מעדני מלך. בחזון איש זרעים ליקוטים סי' ב ס"ק ב, ג הכריע כדעה הראשונה שיש חיוב חלה. לכן המפריש בברכה לא הפסיד, אבל לכתחילה עדיף לאפות הכל יחד ואחר כך להקפיא, או שבכל שבוע יוציא כשיעור חלה..

ב. קשה לענות על זה, אם כדבריך שהן רק הולכות ומניפות קצת את הידים אין איסור, אולם הכל לפי הענין.

מקורות:

א. ראה טוש"ע יו"ד סי' שכו סעי' ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עיין בסימן שכ"ו בפת"ש ס"ק ב שמבואר ממנו שלדעת המעדני מלך שאם מחלקים את העיסה שלא לאפות עכשיו הכל, דפטורה מחלה, ומביא שם גם בשם הבית אפרים שאם מחלקים את העיסה באופן שלא יבואו אח"כ לידי צירוף לעולם, שאז היא חלוקה המתקיימת ופטורה מהפרשת חלה. נכון שהגר"א שם ס"ק ז שכן חייבת בחלה שהרי היא לא מחלקת לאנשים הרבה. אבל כל זה לעניין להפריש חלה אבל ללא ברכה כ"כ שש"כ ח"ב פרק מ"ב הלכה י"א הערה מ"ה בשם הגרשז"א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל