לתרומות לחץ כאן

האם במיץ ענבים יש יין נסך?

במיץ ענבים, יש עניין של יין נסך?

תשובה:

שבוע טוב

אם הציץ ענבים הוא מבושל, אין בזה בעיה של יין נסך שמקרה שגוי נגע בו. אולם בדרך כלל זה אינו מבושל אלא מפוסטר ונחלקו בזה הדעות אם יש בו יין נסך או לא. ראה כאן.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. איפה המקור לסחיטת ענבים שיש בזה יין נסך, כלומר
    אם יש חנות שסוחטת ענבים לשתות והעובד שם יהודי שמחלל שבת ברבים – האם זה יין נסך? כמו חנות מיצים לסחיטה?
    מה המקור?

  2. פשוט וברור שבסחיטת ענבים שהמיץ נפרד מהפרי ומסונן זה יין, זו הלכה פשוטה בהל' קידוש סי' רעב סעיף ב, סוחט אדם ענבים מגיתו ואומר עליו קידוש היום.

  3. השאלה אמנם אם לגבי יין נסך גזרו על זה, אולי משום שאינו חשוב או משום שלא מצוי לא גזרו עליו – כמו על מבושל לפי כמה דעות, בגלל זה אשמח אם יש מקור מפורש ביין נסך על זה

  4. מיץ ענבים יש לו דין של יין נסך לכל דבר וענין, משום כך פסק בשו”ת אגרות משה יו”ד סי’ נ, שכאשר נעשה מיץ ענבים על ידי גוי, אם תהליך העשייה הוא שמבשלים את הענבים וממילא נעשה מהם מיץ, אין איסור כיון שהוא מבושל מתחילתו לפני שנעשה מיץ, אבל אם סחטו מיץ ובישלוהו, כיון שכבר חל עליו האיסור רגע אחד בשעת הסחיטה, שוב לא יהיה מותר אחר כך מחמת הבישול.

  5. אני רוצה ברשותכם להעיר, באגרות משה לא כתוב "שהגוי סחט את הענבים" אלא שנגע ביין שנסחט, אני חושב שהשואל "רובי" מדבר על גוי או מחלל שבת "שעצם הסחיטה " היא כבר אוסרת את היין בלי שהוא נגע, לזה צריך ראיה.
    איפה יש ראיה שבסחיטה עצמה זה כבר מתנסך? יש פעמים שהאדם קונה ממחלל שבת מיץ ענבים שהוא סחט המחלל אבל לא נגע בשום פנים ביין עצמו, מי אמר שזה אסור?

  6. אני שואל שאלה כזו, אדם שהולך לקנות מחנות של סחיטת מיצים, "שייקים" זה נקרא, והמוכר לדוגמא מחלל שבת בפרהסיא לפי כל הדעות , והוא "סחט לו את הענבים לתוך הכוס" אמנם לא נגע בשום פנים בידו במיץ ענבים עצמו.
    (אני למשל נוהג דעת האומרים שדנים את המחלל שבת כמו ישמעאלי שרק מה שמוזג אסור ולא מה שבקבוק)
    אם כן הוא אמנם לא נגע במיץ ענבים עצמו, אבל הוא סחט, האם עצם הסחיטה היא כבר אוסרת?
    זו השאלה

  7. בטלטול של הכוס אין בעיה, כך מבואר בבית יוסף סימן קכג ביו"ד,
    אנו שואלים לגבי כוס שלקח יהודי ירא שמיים , ומחלל שבת בפרהסיא סחט לתוכו מיץ ענבים מלמעלה בלי לגעת בידיו במיץ ענבים, האם עצם הסחיטה אסורה או לא, זה לא דומה לאגרות משה ששם הוא נגע
    האם יש לכם מקור לזה?

  8. דין מפורש בשולחן ערוך ולא קשור כלל לאגרות משה:

    סימן קכ"ג

    אין דורכין עם העובד כוכבים בגת (או גיגית) (מרדכי ותוספות פ' ר"י ומהרי"ק שורש ל"ב) שמא יגע בידים וינסך ואפילו היה כפות: הגה ואם דרך כל מה שנמשך מכחו ויצא לחוץ נאסר (ב"י) וע"ל סימן קכ"ד והא דאין דורכים עם העובד כוכבים היינו בגיגית או בגת שדרך להמשיך משם היין וגזרינן קודם המשכה אטו לאחר המשכה אבל בעריבה שאין דרך למשוך משם מותר לדרוך עמו וכן לקנות ממנו ענבים דרוכות בעריבה הואיל ואין דרך למשוך בעריבות (מהרי"ק שורש ל"ב ועס"ק מ"ו):
    22
    עובד כוכבים שדרך היין ולא נגע בו והרי ישראל עומד על גבו וישראל הוא שכנסו בחבית הרי זה אסור בשתייה:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל