לתרומות לחץ כאן

הזמין מזוזות גודל עשרים וביטל הזמנתו

סופר נתבקש על ידי מאן דהו לכתוב לו מזוזות גדולות מהודרות על קלף עבודת יד בגודל 20 ס"מ. סיכם עמו על המחיר וביקשו המזמין שיסיים את הכתיבה לתאריך מסוים. הסופר הזדרז לבצע את ההזמנה, קנה קלף עבודת יד בגודל הנזכר שמחירו יותר יקר, ולאחר שסיים את הכתיבה וההגהה כדת, הקונה התחרט בלא שראה את המזוזות ובלא שום טענה והמזוזות נשארו אצל הסופר כשהוא עייל ונפיק אזוזי ללא מענה.
בהיות ומזוזות אלו בגודל של 20 ס"מ אין לזה קונים מזדמנים, ונמצא שהסופר לעת עתה עבד לריק וכבר כמה חדשים הוא ממתין למכרם או לקבל מעותיו.
האם יש חובה על המזמין לשלם עבורם ולקחתם כיון שעל פיו נקנה הקלף ונכתבו המזוזות, או שמא כיון שלא נעשה שום קנין, וגם לא שולם דבר על החשבון יש כאן רק תרעומת.
אודה אם תציינו מקורות.

תשובה:

שלום רב,

מדובר בשאלה מורכבת קצת. אם מתייחסים לסופר כפועל שעבד בשליחות המזמין, חייב המזמין לקנות את המזוזה במחיר שסוכם. אם נתייחס אל הסופר כמוכר מזוזה, ניתן לחייב את המזמין מדין גורם נזק בלבד. ולכן אם אין אפשרות לסופר למכור את המזוזה בשנים הקרובות, הרי הוא יכול למכור את המזוזה לסוחר סת"ם, ובמידה שהסופר הפסיד עבודה אחרת, יצטרך המזמין לשלם את ההפסד, לפי חישוב עלות הקלף והדיו + מה שהפסיד הסופר מכך שלא כתב בזמן זה מזוזה אחרת בגודל המקובל בשוק, בניכוי מה שהסוחר שילם.

לעצם השאלה אם להתייחס לסופר כפועל או כמוכר, ייתכן שתלוי בלשון שנאמר לו בשעת ההזמנה. עיין במקורות.

מקורות:

עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף ח ובנתיבות שם ס"ק טו ובחזון איש ב"ק סי' כג אות לה. ועיין בספר משפט שלמה ח"ב נתיב יז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל