לתרומות לחץ כאן

וועד בית שתובע חלק מבעלי הנכס בלבד

שלום רב,
ברצוני לשאול : בדירה שבה יש ארבעה בעלי זכויות בנכס, 2 מתגוררים בחול, ו-2 מתגוררים בארץ. ועד הבית בחר לתבוע רק אחד מבעלי הזכויות בנכס המתגורר בארץ ולא תבע את שלושת בעלי הזכויות האחרים. האם ועד הבית פעל כדין? כן אבקש לציין כי אחד מבעלי הזכויות בנכס פלש אל הדירה ונהנה ומשירותי ועד הבית, אך אותו לא תבעו אלא בעל זכויות נוסף שלא גר בדירה כלל. הדבר נראה כחסר הגינות שרק בעל זכויות אחד בלבד נתבע ולא כל הארבעה.
אודה לתשובתכם.

תשובה:

כל בעלי הנכס ערבים לפירעון חובות וועד הבית. במקרה זה ששנים מתגוררים בחו"ל ניתן לתבוע את השנים המתגוררים בארץ. אבל לא ניתן לתבוע רק אחד מאלו המתגוררים בארץ, אלא אם כן השני מסרב לשלם אף לאחר שנתבע בבית דין.

לגבי וועד הבית לא משנה מי פלש לדירה ומי לא, אלא שניהם במעמד שווה.

מקורות:

עיין בשו"ע חו"מ סי' עז סעיף א ששנים שקנו בשותפות חייבים כל אחד מהם מחצית מהסכום וערב לכל הסכום אם השני אינו משלם. ומסתבר שאף לגבי וועד בית הדין כן.

לא ניתן לגבות מערב שאינו ערב קבלן, אלא אם כן אין לחייב הראשון נכסים. עיין בשו"ע שם ובסי' קכט סעיף ח. אבל הגר"מ שפרן שליט"א טוען שמכירת הדירה בהוצאה לפועל איננה אופציה בזמנינו, משום שההוצאות גבוהות ביותר ולכן אם החייב הראשון בחו"ל או שאינו מקיים פסק בית דין ניתן לתבוע את הערב. עיין עלון המשפט גליון 51 עמוד 2.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל