לתרומות לחץ כאן

עקירת עץ פרי שגורם ליכלוך

שלום רב,
בחצר של הוריי ישנם 2 עצי דקל גבוהים מאוד ( כ- 10 מטר ) שהגישה אליהם מאוד קשה גם בגובה וגם במיקום עצמו והם וכל הזמן מלכלכים עקב התמרים שנופלים מהם.
גנן שמטפל לנו בחצר אמר לי שרק בעל מקצוע עם ציוד של מנוף יכול לעזור לי בטיפול וגיזום העץ אבל אני צריך לקחת בחשבון שכל שנה הם רק הולכים וגדלים ויכולים להגיע עד- לגובה של 18 מטר וכיוון שאין לי מהם שום הנאה רק תשלום שנתי לגיזום התמרים כדאי לי לשקול להוריד אותם.
שאלתי היא אם מותר להוריד את העץ כיוון שאין לנו שום הנאה ממנו (למעט קצת צל ) ?
משהו אמר לי אם משאירים טפח של העץ מהאדמה זה מותר אפילו ע"י יהודי.

תשובה:

שלום רב

קשה מאוד להתיר עקירת עץ מאכל, שכן כפי שאני מבין יש לו פירות רק לא שווה כל כך להשקיע בהם. מה שכדאי לעשות, למכור את האילן לגוי, בקנין המועיל מן התורה, ואחר כך להורות לפועל נכרי, להעתיק את עצי הפרי ממקומם למקום אחר. ואזי אף אם בפועל לא יעשה כדבריך, אין עליך עוון, אולם אין להסביר לו שלא יעשה זאת, אלא יש להורות לו במפורש לשתול אותם במקום אחר היכן שירצה, אין צורך לומר היכן צריך לשותלם.

מאוד החמירו חז"ל בעקירת עצי פרי, ואמרו על כך שאינו רואה סימן ברכה, ועוד אמרו שבגלל קוצצי אילנות טובים מאורות השמים לוקין, ורבים מן הפוסקים כתבו שדברים אלו נאמרו אף באופן שמותר מן הדין לקצוץ את אהאילנות, ומשום כך הפוסקים החמירו מאד שלא לעשות זאת רק באופן שיש הפסד גדול ומוכח, וגם אז לעשות דווקא על ידי נכרי.

 

מקורות:

 

כאשר הסיבה היא רק הרווחה אין מקום להקל אולם כאשר הדבר מוכרח, כתבו הפוסקים להקל לעשות זאת על ידי מכירה ועקירה על ידי נכרי וכמבואר בדרכי תשובה (סי' קטז ס"ק נא), וע"ע בספר עץ השדה (סי' ז) באורך בדינים אלו.

וראה בשו"ת דברי חיים (יו"ד ח"ב סי' נז) כמה התאמץ להתיר באופן שהיו צריכים לעקור עצי פרי לצורך בניית מקוה, ובקושי התיר, ויש שכתבו שאף לעונה להיתר יש בזה חשש סכנה, ומשום כך כתב בשו"ת משנת יוסף (ח"ד סי' נא) שאין להתיר זאת רק למרא דאתרא או לרב שהשואל מפנה אליו את כל שאלותיו.

בגמ' מס' פסחים דף נ: שנינו "תנו רבנן תגרי סימטא ומגדלי בהמה דקה וקוצצי אילנות טובות ונותנין עיניהן בחלק יפה אינו רואה סימן ברכה לעולם" ובמס' סוכה (כט.) אמרו "בשביל ארבעה דברים מאורות לוקין על כותבי פלסתר ועל מעידי עדות שקר ועל מגדלי בהמה דקה בארץ ישראל ועל קוצצי אילנות טובות"

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. שלום לרב
    תודה לרב על דבריו המלאים.
    אך ורק מתוך עניין לימודי, הייתי שמח אם הרב היה מתייחס לשאלה ששאל האדון בסוף דבריו
    לעניין השארת טפח העץ, שאני עצמי ראיתי שהרבה עושים. האם הרב התכוון שזה בכלל הדברים של קציצת אילנות טובים? שהרי ממילא כל כמה שנים קוצצים העצים, והוא צורך העץ עצמו. ואין בכך איסור ככל שידוע לי.

    תודה מראש

  2. הכל תלוי לפי הענין. כאשר מבחינת העץ הענפים טובים הוא אמור לגדל מהם פירות והגיזום הוא להשחתה, גם ענף אחד אסור להוריד, וכאשר הדבר נעשה לטובת העץ כדי שיאריך ימים ויתחזק זה מותר.

  3. שאלה נוספת

    מה אם אחד מהענפים משיר את פירותיו אצל השכן והוא תובע ממני לגזום את הענף הזה,
    זה עץ זית ויש המון נשירה וזה מלכלך לו את החצר המרוצפת שלו,
    האם אז יש היתר לקצוץ כדי לא להזיק לשכן?
    מדובר רק בענף אחד או שניים. אבל הם די גדולים.
    תודה רבה

  4. מעניין אם פירות נושרים נחשב לנזק, כי ניתן בקלות לטאטא את זה,
    מה למשל אם אני טוען לשכן היקר שיחי', שאני אבוא כל יום ואטאטא את זה,
    כלומר, אין כאן נזק קבוע, בדומה לחילוק שבין מום קבוע למום עובר.
    הייתי קורא לזה מיטרד, ולא נזק.

    אני שואל רק תיאורטית, ברור שאגדע את הענפים המשירים ומלכלכים שלא לצער את השכן.
    אני רק דן מצד הלכות נזיקין, תחת איזה אב נזיקין זה? בור?
    אולי באמת ילד יכול להחליק על זה ולהיפצע.
    ועדיין ניתן לדון מה עם ניירות שאינם מזיקים, רק מלכלכים וזה לא נעים למראה. האם זה נקרא נזק.
    תודה רבה וכל טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל