לתרומות לחץ כאן

דמי תיווך בעסקה שבוטלה לאחר זכרון דברים, העסקה בוצעה בדירה אחרת בפרוייקט

מתווך הראה לנו דירה ספציפית בפרוייקט א' בבניה במחיר 1,450.000 ₪. חוץ ממנה הראה עוד דירה בפרוייקט ב' במחיר 1,330.000. חתמנו זכרון דברים על הדירה בפרוייקט ב' בבניה. סוכם על שכר תיווך 13,000 ₪. בפועל העסקה לא יצאה לפועל כי המוכר לא יכול למכור לפני טופס 4 כמו"כ בגלל שיש לו פיצוי לקבלן ואינו יכול גם להסב ערבויות לרוכש. העסקה בוטלה והמקדמה הוחזרה. לא שולם עדיין דמי תיווך.
בעקבות ביצוע העסקה והיות והמוכר רצה חלק מהתשלום באופן מיידי מכרנו דירה במחיר מציאה (855,000 ₪ במקום 900,000 ₪) זאת בתנאי לרוכש שיקנה כאן ועכשיו בכדי שנוכל להעביר מזומן למוכר.

חיפשנו עוד דירות באינטרנט. הגענו ל 5 פרוייקטים לראות ובסוף רכשנו בפרוייקט א' (פרוייקט שהמתווך הראשון הראה) דרך משווק ומתווך שהקבלן הפנה אותנו ב- 1,370.000 ₪. הדירה דומה לדירה שהמתווך הראה אך בפועל בצורה הפוכה. במיקום שונה בפרוייקט. דירה חשוכה יותר חסר בה חלון ממנה המתווך הסביר שניתן לבצע כניסה נוספת לגבי הדירה הראשונה שהראה שהיה חשוב לנו לשם פיצול הדירה. (גם בדירה שחתמנו הייתה אופציה). למתווך אמרנו בתחילה שזה לא התקציב שלנו והוא לא טען שיש עוד דירות בפרוייקט יותר זולות ובנוסף. טען שזו דירה אחרונה בפרוייקט. כעת הוא אומר שתמיד ניתן לההתווכח עם הקבלן ולנסות להוריד. (הדירה נמכרה תוך חודש באותו מחיר שאמר לנו בתחילה) ומדובר על קבלן עקשן וכאחד שעומד על מילותיו.
למעשה עם המתווך הראשון סיימנו עת סגרנו זכרון דברים. מבחינתנו סיימנו איתו והוא אמור היה לקבל את חלקו בעסקה. בפועל, הדירה לא יכלה להימכר וכתוצאה מכך ביטלנו את העסקה ונגרם לנו נזקים בגין; מכירת הדירה במחיר זול יותר. הפסד ימי עבודה ללכת לראות, להיפגש עם המוכר, לחתום, שינויים שבוצעו בדירה כגון כיורים וברזים והעבודה בגינם להשיבם חזרה.
טענותינו. המתווך התחיל אולם גם סיים (גומר) את תפקידו. המתווך לא היה כלל הגורם היעיל לביצוע העסקה. המתווך לא החתים על שום טופס. המתווך אמנם הביא אותנו לפרוייקט אולם רק לדירה ספציפית האחרונה. כדבריו.
המחיר שרכשנו באמצעות מתווך אחר אינו זהה למחיר שהמתווך הראה לנו. אם ידע שיש עוד דירה זולה יותר מדוע לא הראה לנו אותה? הבהרנו לו שזה לא התקציב שלנו. אין בה כניסת צדדית המאפשרת פיצול הדירה.
שאלתי היא; האם חייבים למתווך משהו?

תשובה:

שלום רב,

לפי הנתונים שהצגתם לא מגיע למתווך שום דבר.

על הדירה בפרוייקט ב' לא מגיע לו כיון שלא היה ניתן לבצע את הקניה בפועל והחתימה על זכרון דברים הייתה בטעות.

על הדירה בפרוייקט א' לא מגיע לו, כיון שרכשתם דירה אחרת ולא הדירה שהמתווך הציג. המתווך היה יכול אולי לטעון שפעולת התיווך איננה רק על דירה מסוימת, אלא על עצם המידע על הפרוייקט, אבל מאחר שאמר לכם שמדובר בדירה אחרונה, נופלת טענה זו.

אגב, על פי רוב המתווכים הם הדוחפים לחתום על זכרון דברים, כדי לקבל את דמי התיווך. אבל, טובת הצדדים היא – בדרך כלל – שלא לחתום על שום מסמך, אלא על חוזה אצל עורך דין לאחר שבחן היטב את כל פרטי העיסקה.

מקורות:

לעניין דמי תיווך במקח טעות עיין בספר פתחי חושן סוף חלק שכירות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל