לתרומות לחץ כאן

שמיטה בגינה בבנין משותף שיש בו דיירים חילונים

איפה שאנחנו גרים יש גינה משותפת לכל הדיירים וכל שבוע מגיע גנן ערבי ומטפל בכל הגינה..יש שם הרבה צמחים שהם רק לנוי.שאלה ראשונה האם יש בעיה לטפל בצמחים ועצים שהם רק לנוי והאם יש חילוק בסוג הטיפול? שאלה שנייה היא מה לגבי שאר העצים יש בהם פירות..הרי אנחנו משלמים לוועד וכנראה זה הולך גם לטיפול הזה של הגינה..מה צריכים לעשות ?

תשובה:

שלום רב

האיסור לטפל בגינה נוהג גם בעצי סרק, כל עבודת קרקע אסורה בשביעית, מלבד פעולות מסוימות מאוד הנעשות רק כדי למנוע מהעצים נזק לטווח ממושך, ויש מקילים גם בפעולה שאין בה השבחה לצמחיה כלל אלא רק לנוי, כמו לגזום גדר חיה כאשר היא בלאו הכי בצפיפות רבה והגיזום לא ישפר את צמיחתה אלא רק מראיה החיצוני. לכן, אני מניח שפעולתו של הגנן הזה אסורה בשביעית.

בנוגע לשאלה מה תוכלו לעשות, הואיל ואין הדבר מסור בידכם להמנע מתשלום ועד הבית, ואתם מחוייבים בכך על פי חוק ועל פי המנהג, עליכם לפנות לועד הבית ולומר [בעדינות] שאתם כיהודים שומרי מצוות מעונינים בהשבתת הגינה בשמיטה, ומוחים כנגד כל פעולה בקרקע, ואם ועד הבית בוחר שלא לשמוע לכם, אתם מתנים שהכסף שלכם ילך לנקיון בלבד או למעלית ולא לגינה. מלבד זאת יש שהחמירו להפקיר את חלקכם בחצר בפני שלושה ידידים ולא לזכות בה עד לאחר השמיטה. בדיעבד אם אתם חוששים לתקלות [אדם אחר יזכה ויפקיע מכם את זכותכם בקרקע, ניתן להקל להפקיר ביניכם לבין עצמכם. אם הדירה רשומה גם על שם האשה, גם היא מחוייבת בפעולת ההפקר לדעה זו.

מקורות:

ראה מעדני ארץ סי' יג אות יד, וע"ע מנחת שלמה סי' נא אות ג. וזאת על פי האמור בשו"ע בהל' שבת בסי' רמו שאדם שהשכיר בהמה לגוי חייב להפקירה לפני שבת משום מצות שביתת בהמתו, וסברו הפוסקים שכך הוא גם לגבי שבת הארץ – דיני השמיטה, שיש איסור על האדם שאדמתו תעבד בשביעית ומחוייב הוא להפקירה כדי להנצל מאיסור זה. על אופן פעולת ההפקר ראה משנה ברורה סי' רמו ס"ק טו. אמנם, יש שסברו שהואיל ואין הדבר תלוי בבחירתו של אדם, וועד הבית נוהג בזה שלא ברצונו נגד ההלכה, אין איסור בדבר, אך ראוילהחמיר כדעה הראשונה וכך הוא מנהג העולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל