לתרומות לחץ כאן

הלימוד המיוחד מספר איוב

למה איוב לקה?האם היה תיקון של חיים קודמים?

תשובה:

שלום רב

אם נלמד היטב את ספר איוב על מפרשיו נמצא, שאיוב לקה כחלק מתפקידו בעולם הזה. כלומר תכלית קיומו היה לגלות את האמונה בה' מתוך כל הצער והצרות, ואין לכך כל קשר עם שכר ועונש. עד כדי שיש מחלוקת בגמרא האם אכן היה אדם כזה או שכל ספר איוב אינו אלא משל. משום שספר איוב הוא ספר שיש בו לימוד גדול בשביל כולנו כיצד ניתן לעבוד את הקב"ה ולהאמין בו למרות הכל. בימי השואה היו יהודים שאיבדו את אמונתם בקב"ה, מתוך תחושה שקיומו אמור שלא לאפשר מאורעות קשים כאלו, אולם המאמינים האמיתיים ידעו, שדוקא השואה היא זו שמגלה את מציאות ה', שכן באופן טבעי לא היה יכול להתחולל אירוע מזעזע כל כך, אלא שאת אשר יאהב ה' יוכיח, וזו היתה כפרתנו.

שנזכה תמיד לחסד ולרחמים!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום רב.

    מה שייך קריאת ספר איוב בט' באב?
    הרי הסיבה לחורבן שני בתי המקדש ידועה היטב בניגוד לייסורי איוב.

    בברכה
    שי

  2. שלום רב.
    תודה לרב על התשובה.

    עיקר יום ט' באב הוא "מפני חטאינו גלינו מארצנו". כיצד תורם קריאת ספר איוב לתחושה הזו של הכאה על חטא? מטרת היום והצום הוא לעשות תשובה. איך קריאת סיפור על אדם שבאים עליו ייסורים מבלי שהוא מבין למה, תעזור לנו לעשות תשובה?

    לא עדיף לקרוא וללמוד בספר מלכים והנביאים את שורשי החורבן, מהפילוג בעם שנגזר בסוף תקופת המלך שלמה דרך מותו בטרם עת של המלך יאשיהו ועד החורבן עצמו?

    בכבוד רב.

  3. יש שני נושאים שאין לערב ביניהם. יש את ההנהגה הראויה לעסוק בעניני החורבן. זה ודאי מצות היום וחשוב מאוד. אבל יש נושא נוסף, שנקרא האיסור ללמוד תורה כיון שהתורה משמחת, כמו שאבור עוד דברים בתשעה באב מחמת האבלות. ובענין זה, הלימוד בבדרים הרעים אינו בכלל האיסור. אמת שלימוד איוב אינו עיסו בעניני החורבן, אבל הוא לא משמח. לימוד נביא מלכים אולי מזכיר יותר את החורבן, אבל הוא משמח ואסור מצד איסור לימוד תורה. ולכן יש לעסוק בעניני החורבן בדרכים אחרות, כמו מדרשי איכה.

  4. שלום כבוד הרב.

    סליחה ומחילה, אבל אינני מבין.
    את איוב כתב נביא. את איכה כתב ירמיהו הנביא. כיצד אלה אינם בכלל "לימוד נביא" (למרות שהם בכתובים).
    כמוכן, אדרבא, לספר איוב למרות הטרגדיה, יש סוף טוב. לספר מלכים יש סוף מר.
    כיצד לימוד פרקי הפורענות בירמיה ולימוד פרקי החטאים והפורענויות בספר מלכים יש בו כדי לשמח?
    (חטאי מנשה המלך,סיפורו הטראגי של יאשיהו המלך, רצח גדליהו בן אחיקם ו 80 חבריו ועוד)

    בגלל שמדובר במנהג של כל קהילות ישראל סבא לדעתי טמון סוד בקריאת ספר איוב דוקא בט' באב ולמרות המאמץ לא הצלחתי לגלותו. לא סביר שהסיבה היא סתם בכדי להעכיר את מצב הרוח.

    בכבוד רב.

  5. אין כאן סודות, ראה משנה ברורה וכל הפוסקים בתחילת סי' תקנ"ד יש היתר ללמוד בדברים הרעים. דברים הרעים ברימיהו שהם מעניני החורבן מותרים. נביא מלכים אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל