לתרומות לחץ כאן

האם מותר לצאת מהבית לפני ברכת המזון? / לפני עיור במוזיקה שאנשים מאזינים לה בשבת

שלום לכבוד הרב שליט"א. 1. האם אדם שבעברו לפני שחזר בתשובה העלה לאתר הנקרא "יוטיוב" שירי מוזיקה ואנשים שומעים את השירים האלו גם בשבת נחשב כאילו מחטיא אותם ? 2. מה ההלכה לגבי אדם שברך המוציא וכבר סיים לאכול ובידיוק קראו לו לצאת מחוץ לבית האם רשאי לצאת ולחזור לברך תוך זמן של 72 דקות ? 3. האם זה חילול השם או איסור כל שהוא שיהודי לובש כיפה יעשה קטנים במקום שיש מכוניות עוברות ושבות ? 4. האם יש איסור לשבת עם רגל על רגל מחוץ לבית המדרש ?

תשובה:

שלום וברכה

א. באופן כזה החוטא הוא אותו אדם הבוחר להאזין לאותה מוזיקה בשבת, מבחינתך אף אדם לא אמור לעשות זאת, וכולם רשאים להאזין למוזיקה בימי החול.

ב. לכתחילה אסור לצאת לפני שמברכים, אלא אם כן אתה מניח אחריך חברים שסועדים איתך יחד וממתינים לך לסיום הסעודה. בדיעבד, אם יצאת ואתה מעונין עתה לחזור ולאכול על סמך הברכה הראשונה, נחלקו בכך הדעות: השולחן ערוך פסק שאסור להמשיך ולאכול ויש לברך המוציא בשנית, ואילו הרמ"א פסק לקולא שאין חיוב לחזור ולברך. להלכה גם הספרדים נהגו בזה כשיטת הרמ"א, וכפי הכלל שספק ברכות להקל גם כנגד הכרעת מרן השו"ע, אולם ודאי יש להקפיד מאוד שלא להכנס לספק הזה, זאת כאמור אף ללא החשש הראשון שמא ישכח לברך ברכה אחרונה, מחמתו אסרו לכל הדעות את היציאה מהבית [אלא אם כן הוא יוצא לדבר מצוה שלדעת הרמ"א יש להקל]. ראה בהרחבה במשנה ברורה בסי' קעח.

ג. זו אכן הנהגה לא ראויה כלל, בהלכה נתיחדו סימנים שלמים בשו"ע על הנהגת דרך ארץ ועל מידת הצניעות בה צריך האדם לנקוט כשהוא עושה צרכיו, כמבואר בסימנים ג, קע.

ד. אין בעיה.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל