לתרומות לחץ כאן

מה ההיתר להתאחר מלהתחתן מעבר לגיל עשרים?

מהי ההתר ללמוד ולא להתחתן כשגיע לגיל 18/20

תשובה:

הרמב"ם הלכות דעות פרק ה הל' יא כותב: דרך בעלי דעה שיקבע לו אדם מלאכה המפרנסת אותו תחילה, ואחר כך יקנה בית דירה, ואחר כך ישא אשה, שנאמר מי האיש אשר נטע כרם ולא חללו, מי האיש אשר בנה בית חדש ולא חנכו, מי האיש אשר ארש אשה ולא לקחה, אבל הטפשין מתחילין לישא אשה ואחר כך אם תמצא ידו יקנה בית ואחר כך בסוף ימיו יחזור לבקש אומנות או יתפרנס מן הצדקה, וכן הוא אומר בקללות אשה תארש בית תבנה כרם תטע, כלומר יהיו מעשיך הפוכין כדי שלא תצליח את דרכיך, ובברכה הוא אומר ויהי דוד לכל דרכיו משכיל וה' עמו. ע"כ.

ולמדנו מדבריו, שעל האדם להכין את עצמו לנישואין, מבחינה פיזית כלכלית ומנטלית, כדי שבמערכת הנישואין שלו יקים בית יפה שיש בו אהבה ואחוה שלום ורעות, ומנוחת הנפש לעסק התורה והמצוות.

ומפורשים הדברים בגמרא בקידושין דף ל עמוד א: א"ל רבא לר' נתן בר אמי אדידך על צוארי דבריך משיתסר ועד עשרים ותרתי ואמרי לה מתמני סרי עד עשרים וארבעה, כתנאי חנוך לנער על פי דרכו.

כמו כן הובא ברמב"ם בהלק אישות פט"ו שמותר לאדם להתאחר מלישא אשה כדי שיוכל למלא כרסו בש"ס ופוסקים ללא טרדות פרנסה. וראה גם ברא"ש קידושין שם ובב"ח סי' רמו.

אמנם, החיד"א בנחל קדומים ויקרא כ"א י"ג, והוא אשה בבתוליה יקח וז"ל והוא גימ' י"ח ויען כי ראיתי מי שכתב שזה היה בזמנם שהיו בריאים וחזקים אבל עתה יכולים להמתין עוד ומזה נמשך דגם מה שאמרו חז"ל על בן כ' שנה שלא נשא רכל ימיו בעבירה והקב"ה אומר תיפח עצמותיו לפי סברתו ישתנה הזמן עוד במה שנים, וראה שם שמאריך לדחות שיטה זו, ולדעתו "תורה חתומה ניתנה" וקביעת זמן זה הוא לדורות.

אך חכמי הזמן ראו לנכון מחמת חולשת הדורות להתאחר מעט בגיל הנישואין כדי להגיע אליהם בצורה יותר בנויה ובשלה.

אמת שהנושא אשה לפני גיל עשרים נוהג כהלכה וכך ראוי לעשות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל