לתרומות לחץ כאן

במה שונה היתר מכירת קרקעות בשביעית ממכירת חמץ?

לכבוד הרבנים החשובים יושבי על מדין

האם יש הבדל בהערמה בין היתר מכירה למכירת חמץ ולהיתר עיסקא וא"כ מה הם

תשובה:

שלום רב

ההבדל הוא פשוט מאוד וכפי שהגדיר זאת הגרי"ש אלישיב זצ"ל. במכירת חמץ בעצם אין למוכר כל התנגדות לביצוע העיסקה, אם אותו גוי יבוא לאוסם או לכל מפעל אחר וישלם על החמץ את הסכום הנקוב הוא יקבל את כולו ללא טענות ומענות. כך גם לגבי היתר עיסקה, אין לבנק וללקוחותיו כל התנגדות שהגדרת הפעולות שביניהם תהיה כפי הנקוב בשטר העיסקה. אולם אם יבוא אותו ערבי בגיבוי כלכלי של שיח סעודי בעל ממון ויבקש לממש את העיסקה ולרכוש את כל הקרקעות בארץ ישראל ולחסל בכך בצורה אלגנטית את כל המדינה בלי טילים וגראדים למיניהם, אף אחד לא יתייחס אליו, המוכרים יזרקו אותו מכל המדרגות.

נמצא, שאמנם גם במכירת חמץ אנחנו יודעים שהסיכוי למימוש המכירה הוא אפסי, אבל אין לנו התנגדות למימושה, בשונה ממכירת הקרקעות שהיא שקר גלוי ופשוט.

אמחיש לך עוד, על פי הוראת הגרי"ש אלישיב, גידולים ממצע מנותק ניתן באופנים מסוימים לגדל בשביעית, בתנאי שעושים מכירה לגוי. כלומר, אותו הרב אלישיב שמבטל את מכירת הקרקעות מכל וכל, מורה לעשות זאת באותם הגידולים, מסיבה פשוטה. שם, הואיל והמכירה היא רק לגבי המצע המנותק, אין לנו כל התנגדות שאותו גוי יקח את כל אותו ניילון שיש עליו אדמה ויסע איתו לסעודיה…

מלבד זאת אי לשכוח שבמכירת הקרקעות בשביעית יש בעיות נוספות מלבד הערמה, איסור לא תחנם שדנו בו הפוסקים, הנידון אם עצם המכירה לגוי מועילה להפקיע קדושת שביעית, סוגי המלאכות המותרות וכו'.

מקורות:

הצטרף לדיון

37 תגובות

  1. אם העיסקא תפסיד דהיינו שלא יהיו רווחים או שיהיה הפסדים אין לבנק בעיה אםלקיים את זה? הלא הם יפסיד את כל מה שהם נתנו לגבי העיסקא ויש להם בעיה ולכן הם מנסים לבטח את עצמם מכל וכל וברור שאם אדם יוכיח כפי שמותנה בשטר עיסקא שהיה לו הפסדים יעשו הכל כדי שישלם והוא ישלם כפי שאנו יודעים שבינתים אף אחד לא נפתר מלשלם חובו לבנק אפי' ע"י עיסקא שהפסידה באופן מוחלט

  2. אכן הערה חשובה אך לא מדוייקת, שכן בשטר העיסקא בעצם מסוכם, שכדי שלא יזדקקו שני הצדדים לגשת לבוררות על כל עיסקה ולהגיש דוחות וכו', הם מקבלים עליהם לשום את רווח העיסקה מראש כפי הסכום הנקוב בבנק [ריבית] וזו תנתן לבנק ללא שום טענות ומענות. באופן עקרוני הסכם כזה מכסה את הבעיה שעוררת. אמת שיש שמפקפקים בזה קצת וכמדומני שהנושא נדון לאחרונה באחד מבתי הדין בירושלים, ולכן למרות שכבר הוכרע בעבר שזו סברא נכונה, הנהגה טובה ליראים לדבר ה' להשתדל שלא להגיע ליתרת חובה בבנק.

  3. ידוע שב"משבר הבנקים" במאה שעברה באו לקוחות שבקשו מהבנקים לקבל על עצמו חלק מההפסדים לפי תנאי העיסקה אבל הם נתקלו בסירוב כמובן… אז שאלו את הרבנים בזמנו שהרי מוכח מתוכו שהבנקים לא מכבדים את התר העיסקא ולכן אין לסמוך עליו..אז התשובה היתה שהעיסקא קיימת אלא שהבנק גונב… אז במקרה שיבוא שייח סעודי, המדינה תגנוב ממנו…

  4. יש הבדל גדול. באופן רגיל כשאין משבר מסויים, העיסקה בעצם משתלמת לבנק, שהרי הוא מקבל את הריבית בתור אחוזי רווח ויוצא מנקודת הנחה שרווח זה מתקזז עם הפסדים שבעצם הוא משלם אותם מכח זה שבימים כתיקונם הוא מקבל רווח קטן יותר וכו', כך שהעסק נוסע ויש התחייבויות הדדיות מקוימות, אלא שבאותו מאורע חריג הבנק גנב. כאן אין שום אפשרות בעולם שמשהו מהעיסקה יתבצע, הכל פיקציה אחת גדולה, כך שההסתכלות על הענין שונה לגמרי.

  5. א. לגבי רצינות המכירה לא הבנתי מדוע מצד המוכר לא נחשב מכירה הרי ע"פ דין תורה (ואולי אף החוק הבי"ל) אם יבוא אותו שיך סעודי הרי יוכל לקנות הכל בחוזקה ובאמת בפרט שהמוכר מתכוון לכך ברצינות, וזה שהמדינה אחר כך לא תתייחס לזה ותפקיע זאת זה נגד ההלכה וסתם כגזילה מהגוי ומדוע שנתייחס לכך?

    ב. מצד לא תחנם כמדומני שכשיש אינטרס מסויים ליהודי אין בכך בעיה

    יישר כח

  6. א. מדבריך נראה כאילו כשיבואו אותו סעודי המוכר אכן יזמין אותו בידידות ויתן לו את הנכסים ורק המדינה תפקיע… לי נראה יותר שהמוכר יזמין משטרה באופן מידי… אנחנו מדברים על מוכרים שמאמינים בחזון הציוני ובשיבת עם ישראל לארצו, ולא בפלסטיני שמוכר לסעודי…
    ב. באיסור לא תחנם יש שתי הלכות שונות: איסור נתינת מתנה לגוי, ובזה אמרת נכון שאם יש אינטרס ליהודי הדבר מותר. ב. איסור לתת להם חנייה בארץ ישראל וזה אסור בעד כל הון שבעולם.

  7. יישר כח

    ב. אני מבין שאם אותו חקלאי לא ציוני ואכן מצידו יקיים את דין התורה שהמכר מכר אכן אין בעיה איתו לגבי זה (חוץ מהבעיות הנוספות שהרב כתב לעיל).

    ב. גם אם הוא ציוני הרי אם יזמין משטרה הוא גזלן בעלמא אחר שמדין תורה המכר תפס ומה אכפת לי שגוזלו ע"י "ליסטים"?

  8. א. אמת. אך מסופקני אם יש מישהו כזה בקרב החקלאים היום. ב. עיקר הכוונה בתשובה, שכיון שיש אומדנא ברורה שכך ינהג, מראש אין לו כוונה לקנין, והכל "חוכא ואיטלולא" או בעברים עדכנית "צחוק" ואין כל כוונה רצינית לענין.

  9. שבוע טוב, השבת דיברתי על הנושא עם איש נדל"ן שבבעלותו גם קרקעות, והוא אמר לי שאינו נכון לומר שהמדינה תפקיעה מכירה של גם 1000 דונם לערבי ישראלי, אלא אם כן יהיה חשד למכירה לגורם עויין או לפעילות אסורה ויש הרבה ערבים שקונים קרקעות בישראל וכן אנשים מחו"ל, כך שאם בהיתר המכירה מסכמים שאנו מוכרים רק לו גם אם יביא שייך סעודי עויין המכירה תתבצע רק מול הערבי ישראלי שמכרנו לו ולא ישירות מול הסעודי ואם אחכ הוא ירצה למסור את הקרקע לבעלות הסעודי בגלל סיבות מימון ואותו סעודי הוא גורם עויין אז המדינה תפקיע את המכירה לסעודי ולא לערבי ישראלי כך שכל עוד המכירה נעשית כלפי ערבי ישראלי ועל שמו ולא משנה מי ממן אותו כל עוד שאין לערבי הישראלי עבר ביטחוני וכדומה המדינה לא תתערב במכירה וגם אם תרצה תצטרך להוכיח הרבה עד שתוכל להפקיע ויש הרבה מכירות כאלו שהמדינה רצתה להפקיע ולא עבר בבגץ וכדו' ושוב במקרה שיתברר שאותו ערבי עויין אך בערבי רגיל ודאי שלא תתערב ויש מעשים בכל יום שכך,
    כך לדברי אותו איש נדלן ובעל הקרקעות
    אשמח לשמוע את דעת הרב

  10. דבריו פשוטים וברורים. רק שכחת נקודה אחת. היתר המכירה אינו אמור ביחס ל1000 דונם שזה ודאי נתן לעשות מבחינת המדינה, אלא מדובר ברוב רובן של הקרקעות החקלאיות במדינה, נראה לי הזוי לחשוב שמישהו יאפשר מכירה כזו.
    כמו כן, הבעיה שלי לא רק עם המדינה אלא גם עם המוכר עצמו, שים לב, שאם הגוי יבוא לחברת אוסם בפסח עם כל הכסף וירצה את כל הפסטות הם יתנו לו אותן בחפץ לב, אבל כאן אם יבוא לבעל הקרקע עם כל הכסף, הוא יזרוק אותו מכל המדרגות, כך שהמכירה כלל לא נעשית בלב שלם ובהסכמה אמיתית.

  11. א. זה לא כל כך פשוט שהמדינה יכולה להפקיע מכירה גם של רוב הקרקעות החקלאיות לערבי ישראלי (ובפרט אם מוכרים לכמה אנשים שונים) אם אין לה הוכחות ברורות שהוא יכול להזיק למדינה והבנתי שלא מזמן החלו בהעברת קרקעות חקלאיות לידיים פרטיות , ויש הרבה מכירות שערבים עשו לפני 40 ו50 שנה שהמדינה ביקשה להפקיעה את המכירה שעשתה ולא הצליחה וכן מכירות שנעשו לוותיקן וכדו' (והבנתי שהיה משהו גם עם בתים בסילוואן שהמדינה רצתה להפקיעה ולא יכלה יכל להיות שאני תועה במקרה זה ) ב. מדוע שיזרוק? הרי לפי מה ששמעתי (ואולי בפרט זה אני תועה כי הוא משמועה ולא מידיעה ברורה) המחיר שהערבי מתחייב לשלם לאוסם כהשלמת המכירה ואו לחקלאי כהשלמת המכירה כל חקלאי יקפוץ על המציאה…

  12. א. שוב הדברים שנגעת בהם הם נקודתיים קרקע פה קרקע שם, על רוב שטחי ארץ ישראל [בתוך הקו הירוק…] מישהו יוותר?! אני מתפלא שאתה מפקפק בענין. אם זה יהיה אפשר לסגור את המדינה.
    ב. לדעתי אתה טועה, קח חקלאי שמעבד קרקע עשרים שנה ומוציא ממנה פרנסה קבועה ויפה, הקרקע היא ליד הבית שלו ושבכנות לידידים שלו, ותציע לו חצי מליון שקל יותר על המחיר הריאלי, הריני להבטיחך נאמנה שבשביל רווח של חצי מליון שקל הוא לא יקפל את כל החיים שלו וישאר בלי אדמה ובלי מקור הכנסה, החקלאות היא הנשמה שלו. אתה מוזמן לבדוק אצל מפוני גוש קטיף אם נוח להם עם הפיצויים שקיבלו, ואם הצליחו להשתקם…

  13. ישר כוח
    רק ברצוני להבין א. מה אכפת למדינ אם רוב הקרקעות יהיו בבעלות ישראלי יהוד או ישראלי ערבי או רוסי הרי ברגע שתרגיש מאויימת היא תפקיע זאת ב. האם רוב הקרקעות החקלאיות הם שייכים לחקלאים פרטיים או רק מיעוט והרוב שייך למדינה והם רק חוכרים זאת מהמדינה
    ושוב ישר כח על הסבלנות בזמן האחרון יצא לי להתווכח בנושא זה יותר מבן אדם אחד ואפילו שניים

  14. המדינה לא יכולה לחכות לרגע שהיא תרגיש מאוימת, כאשר יעופו טילים משטחי ענק כאלו המצב כבר יהיה ביש… אינני יודע אם רוב הקרקעות פרטיות או חכורות, אבל זה לא רלונטי לנושא, מה שאמרתי שהמדינה לא תאפשר זה נכון גם ביחס לקרקע פרטית, אם יבואו אותם רוכשים המדינה תדאג שבג"ץ יבטל את כל המכירה ויאמר שמדובר בהליך דתי שאין לו משמעות חוקית. בהצלחה רבה, ודומה שאכן מיצינו את הנושא פחות או יותר.

  15. ישר כח גדול על כל עבודת הקודש שאתם עושים כאן

    רק מצד "והייתם נקיים" ברצוני לכתוב שמעולם לא הכנסתי לפי היתר מכירה רק שעד עכשיו זה היה בגדר "נעשה" ועכשיו רציתי גם את ה"נשמע" כדי "ללמוד וללמד" ישר כח גדול ותודה רבה!!!

  16. היות והאתר שלכם עוסק בהחדרת חשיבות העסק במקצוע של חושן משפט, חשבתי להציע לפניכם בירור שכתבתי על נושא רצינות המכירה לגוי, וההשלכות שלה [מבלי להכנס לשאר הבעיות שיש במכירה]. אשמח אם תוכלו לפרסם אותה במסגרת התגובות לנידון לעיל, וכך אוכל לקבל חוו"ד של רבני האתר לדברים.
    א. יש לומר שאף על פי שיש אומדנא דמוכח שאין כונתו למכירה גמורה, מכל הטעמים שנזכרו למעלה. עדיין יש לדון שיש תוקף למכירה, שהרי קיי"ל דברים שבלב אינם דברים, וגם במקום שהם דברים שבליבו ובלב כל אדם, שיטת הריטב"א בקידושין (נ.) שאינם יכולים לבטל דיבור להדיא, אלא רק לפרש ולהוסיף תנאי, אך לא לסתור דיבור מפורש.
    וכמו שכתב שם הריטב"א 'ושמעינן מהכא דדברים שבלבו ובלב כל אדם דהוו דברים, אם הוא עוקר מה שהתנה עליו 'בפירוש' לא מהני ליה דברים שבלבו, ותנאו קיים'. וכן מצינו להחת"ס (חיו"ד סימן שי) 'וראיתי מ"ש עוד שם לערער על מכירת חמץ שלנו, כיון שאין דעתו של עכו"ם לקנות, כי העכו"ם סובר שהיהודי אינו עושה אלא ע"ד מצות אנשים, וכל שאין דעת העכו"ם לקנות לא מהני'. וכנראה דעת המערערים הייתה שהוא בגדר דברים שבליבו ובלב כל אדם.
    ובכל זאת כתב לדחות החת"ס שם: 'הרי קנה בדרכי הקניות כסף ומשיכה, שיודע הגוי שקונים בו מדינא, ועשה כל המעשים הראויים, רק שנאמר אין דעתו לקנות, בכי האי גונא אמרינן דברים שבלב אינם דברים'.
    ב. ויש שהביאו ראיה מתליוהו ויהיב דאין מתנתו מתנה, אף שאומר בפיו שגומר ונותן, אך לכאורה אין זה ראיה, כי גלוי לעין כל שאינו נותן ברצון ובלב שלם, ואין זה נקרא "דברים שבלב" אלא הוי כ"דיבור מפורש".
    ג. ועוד ראיתי שהביאו את לשון הרא"ש (כלל עח א) "וששאלת: ראובן שהיה חייב מלוה על פה לשמעון, ונתן כל אשר לו ללוי להפקיע חוב שמעון; נראה לי בזה דאזלינן בתר אומדנא דמוכח, וצלל במים אדירים והעלה בידו חרס. מידי דהוה אשכיב מרע וכו', וכן שטר מברחת, וכאלה רבות, שהלכו חכמים אחר אומדנא דמוכח. ואין לך אומדנא דמוכח יותר מזה, אדם שנותן כל ממונו לאחרים ויחזור הוא על הפתחים". וכן מצינו עוד שם (כלל עח ג) "אשר ראיתי מקצת אנשים אשר כותבים נכסיהם ליהודים, או לגוים, ואחר כך לוין מעות, וכשבא המלוה לגבות חובו מנכסיו, מצוה להוציא השטר ותולה נכסיו באחרים; והכל רואין, אף על פי שכתב נכסיו לאחרים, הוא מוחזק בהם ונושא ונותן בהם ומעולם לא יצאו מרשותו… באתי לשבור מלתעות עול ולהפר מחשבות ערומים ולא יפיקו זממם, ולהודיע ולבאר שאין במתנה זו ממש. לפי שידוע וניכר באומדנא דמוכח שלא גמר בלבו להקנות, אלא להבריח נכסיו מבעלי חוביו, וילוה ויאכל ממון של אחרים ולא ימצאו לגבות ממנו; דאנן סהדי שאין לך אדם שיתן ממונו לאחרים ויחזור הוא על הפתחים".
    ולכאורה ראיה מוכחת היא, שהולכים אחר אומדנא דמוכח אף לבטל מכירה גמורה בדיבור ובשטר.
    אך מאידך מצינו ברא"ש (כלל עח ב) להיפך שאין האומדנא דמוכח מבטלת את המכירה: "ראובן לוה משמעון מלוה בשטר, ושעבד לו כל נכסיו שקנה ושעתיד לקנות, מטלטלי אגב מקרקעי, ואח"כ נתן כל נכסיו במתנה לאחר מקרוביו, ולא הניח לעצמו לא קרקע ולא מטלטלין, אלא הכל נתן לו. והוא דר בבית קרובו ואוכל עמו על שולחן אחד, אוכל ושותה בריוח ולובש בגדים נאים, ואשתו ג"כ לובשת בגדים נאים ונותנת מתנות לקרובותיה, ואומר שהכל נותן להם קרובם משלו, והם לא נשאר להם אפילו פרוטה אחת. והוא יושב בטל ואינו רוצה לעשות שום מלאכה, ולא להתעסק בשום דבר מכל מה שהיה דרכו להתעסק קודם לכן, לפי שיודע שמה שירויח שיתחייב להגבותו לבעל חובו".
    ופסק שם הרא"ש שאכן המכירה חלה, אלא שאינו מועיל להפקיע את השעבוד נכסים, שאין בזה תקנת השוק, וכמו שכתב "בנדון זה, שנתן כל נכסיו לאחד מקרוביו, מקרקעי ומטלטלי, ולא שייר לעצמו כדי פרנסתו, 'לא שייך תקנת השוק', דודאי אמדינן דעתו שלהבריח מבעלי חובות עשה, דחזקה אין אדם נותן ממונו לאחר וימות ברעב, אלא ודאי קנוניא ורמאות יש בדבר". וכן נקטו התומים והאבני חושן [ראה בהערות לטור המאור (חו"מ צט) שהביאו דבריהם] שהמכירה מכירה. ומוכח איפכא, שאף במקום אומדנא וחזקה אין דינה של המכירה להתבטל, שהרי היה לו להרא"ש לומר טעם טוב יותר – שלא חלה המכירה כלל מטעם שיש אומדנא דמוכח שלא התכוין למכור. וצ"ע ליישב סתירת דברי הרא"ש.
    ונראה ליישב בהקדם מה שיש להסתפק האם יש צורך שהמוכר יגמור בדעתו שהוא מוכן שהמכירה תתבצע בפועל, וכגון במכירה של היתר מכירה, האם יש צורך שהאדם יקח בחשבון שהמכירה תגיע לידי מימוש, או אולי אין צורך אלא שתהיה כוונתו למכירה גמורה ולא לחוכא ואטלולא, וגם אם הוא משוכנע שהקונה לא יממש את הקניה מטעמים שונים, מכל מקום אין זה מגרע ברצינות המכירה, שאין לנו אלא המכירה עצמה, ולא המימוש שלה למעשה.
    וזהו יישוב דברי הרא"ש, שבסימן ב' הוסיף הרא"ש בביאור המעשה שם, "לפי שקרובו נאמן לו, שאע"פ שנתן לו הכל במתנה מוחלטת בלי תנאי ושיור, שהוא יתן לו כל צרכיו מנכסיו אלו ומהריוח שהרויח בהם". ולכן שם אמדינן דעתו שכונתו למכירה גמורה. אך בתשובות האחרות שם, היה חשש למוכר שהקונה יממש את המכירה, ולכן בעל כרחך שלא התכוין ברצינות למכור, כי לקח בחשבון שברגע שירצה הקונה לממש את המתנה, יאמר לו המוכר לא התכוונתי רציני, ולא גמרתי בדעתי.
    לאור זאת, לכאורה בהיתר מכירה דומה יותר למקרה שנותן לקרובו, כי הקונה הישמעאלי מקבל כסף על התהליך ולא ירצה לעשות בעיות, בוודאי גם נציגי הרבנות לוקחים אדם שלא יקלקל את שמו הטוב. ולכן המוכרים סומכים על זה בלב שלם, ואין לחשוש בזה לחוכא ואטלולא כלל.

  17. א. אכן יש שכך סוברים אולם רהיטת הפוסקים אינה כך.
    ג. עיקר הנושא שלנו אינו מצד הגוי שבזה שייכת טענת החתם סופר וכן ודאי לא צריך שיחשוב שהדבר יבוא לידי מימוש, אלא שיסכים לכך שגם אם יארע שיבוא לידי מימוש הוא מקבל עליו את המכירה, כמו שכתבנו לגבי מכירת חמץ,אלא הבעיה היא שהמוכר אינו מתרצה כאן לכך בשום אופן, גם אם ישלמו לו טבין ותקילין.

  18. לא כ"כ הבנתי את החילוק בין חמץ לקרקעות האם כשהגויים שקנו את החמץ ירצו לקנות את החמץ של כל המדינה יסכימו להם?
    (ד"א לא החקלאים מוכרים את הקרקעות לגוי אלא הם מוכרים אותם לרבנות והרבנות מוכרת לגוי עושים את זה כדי להינצל מטענת החזו"א שהמירה לא חלה כי אין שליח לדבר עבירה כך שההתפלספות על החקלאים לעיל מיותרת)

  19. 1. אם הגוי ישלם על החמץ למה שלא יתנו לו? 2. מה זה משנה? למעשה כשהגוי יחבוא לממש את זכותו יזרקו אותו מכל המדרגות…

  20. 1. יש המון קמח שהוא כמובן לא חמץ, ולא יקרה כלום אם יקח יומים שלושה עד ששוב יהיה ביסלי בחנויות… לחם כידוע יש מיד לאחר החג מקמח שאינו חמץ. 2. לא הבנת את דברי: זה לא משנה אם החקלאי מוכר לגוי או לרבנות, למעשה הוא לא מתכוין באמת למכירה ואם מישהו ינסה לממש אותה הוא יתנגד. גם המדינה לא תאפשר לו לממש את המכירה.

  21. 1.אני יודע שאפשר טכנית להסתדר כמה ימים עד שיהיה ביסלי אבל השאלה היא האם מדינה תסכים לזה האם הרב בטוח שכן?
    2.התכוונתי שאין שום סיבה לדון על החקלאי, כי גם אם נאמר שהוא מתכוון למכירה באמת אז הרבנות לא מתכוונת באמת מהטעמים הנ"ל, כך שאין מה לדון על החקלאי.

  22. קודם כל תודה וישר כוח
    שאלה בבקשה,
    האם הסכום שכתוב על שטר המכירה של החמץ של המפעלים, רשתות מזון וכדומה, הוא באמת סכום ריאלי?
    האם מישהו באמת טורח לעשות אומדנא רצינית ומקצועית של שווי החמץ שברשותם? הרי אם לא, אז גם הטענה שהם ימכרו את החמץ שלהם בשמחה לאותו גוי שבוא לממש את זכותו, כנראה לא תהיה תקפה לעניות דעתי. הרי אם הגוי יבוא לשלם להם אפילו אחוזים בודדים ממה שהחמץ שווה למעשה, בעלי המפעלים והרשתות יסרבו בכל תוקף לתת לו את החמץ.

    ובאגב העניין, בקשר לאנשים פרטיים שמוכרים את החמץ שלהם, במידה והגוי ירצה לממש את המכירה ולקחת את החמץ מבית פרטי של מישהו, האם הגוי יצטרך לשלם על זה משהו לבעל הבית? וכיצד בעל הבית ידע כמה בדיוק הגוי צריך לשלם לו על החמץ שברשותו?

  23. אין כל ספק שהגוי חייב לשלם על הסחורה שהוא לוקח סכום ריאלי. מה שעושים, הוא שבמקום שהגוי ישלם את מה שהוא התחייב קונים ממנו את החמץ בחזרה לאחר הפסח.

  24. תודה כן.. אבל האם זה לא מחזיר אותנו לשאלה הראשונה, האם המכירה של המפעלים הגדולים וכולי היא אמיתית או לא? כי הרי הגוי לא חייב למכור להם את החמץ בחזרה לאחר הפסח. כעקרון להבנתי הוא יכול לבוא ולשלם להם את הסכום הנמוך והלא ריאלי שהוא התחייב עליו, ולא למכור להם את זה בחזרה לאחר הפסח.
    למעשה אם הגוי יבוא באמצע הפסח לחברת אסם לדרוש את החמץ שלו, במחיר שהוא התחייב עליו, האם הם לא חייבים לתת לו את החמץ הזה שלו? האם במקרה כזה הם באמת יתנו לו בחפץ לב את החמץ שלו במחיר הלא ריאלי שהוא התחייב עליו?

    אני דווקא יכול לחשוב אולי על סיבה אחרת שהמכירה היא כן אמיתית לפחות בדיעבד. הרי חברת אסם וחברות גדולות אחרות בארץ, יודעות טוב מאד, שבמקרה כזה שהם יסרבו לתת את החמץ לגוי שבא לדרוש אותו, הם פותחים את עצמם לחרמות ענקיות של כל הציבור החרדי והדתי. ארגוני הכשרות יחרימו אותם ולא יתנו להם תעודות יותר לאחר מעשה כזה. בקיצור הם כנראה יפסידו כלכלית הרבה יותר בטווח הארוך, אם הם יסרבו לתת לגוי את החמץ שלו.

  25. קראתי עכשיו שראוי לכתחילה לכתוב על שטר הרשאה של המכירת חמץ, את הסכום המדוייק של שווי החמץ שנמכר. אך מפני שהדבר קשה מאד לביצוע, כותבים שבמקרה שהגוי יבוא לדרוש את החמץ שלו, הוא ימכר לו במחיר המקובל בשוק וכפי שיקבעו אותו שמאים (כתוב שההלכה בנושא נמצאית באו"ה תמח, ג, ד"ה 'בדבר מועט'). לא יצא לי עוד לבדוק את זה שם בעצמי.

    האם זה אכן מה שכתוב על שטרות המכירת חמץ של המפעלים הגדולים וכולי? או שמא כתוב שם משהו אחר שמחייב את הגוי לשלם בסוף מחיר ריאלי על החמץ במידה והוא ירצה לקחת אותו?
    שוב תודה רבה

  26. כוונתי היתה שהמחיר שקובעים איתו הוא מחיר ראלי, ואם תשאל כיצד הוא עומד בו מבחינה טכנית [אין בנק שמלווה לו כאלו סכומים…] השבתי שהוא מוכר בחזרה וכך הוא פטור מחיובו. אבל אם ירצה, ישלם מחיר מלא. הטעם שלך גם נחמד.

  27. כבוד הרב, הלא הראשל"צ הרב עובדיה יוסף זצ"ל ויבלחטו"א בנו הראשל"צ הרב יצחק יוסף התירו לעשות היתר מכירה על פי רבנים גדולים מאז הקמת המדינה? למה הרב לא מזכיר דעות אחרות? וכן האם מותר לכל אחד ואחד להכניס ראשו בין ההרים? הרב צבי פסח פראנק כתב נגד אלה העושים כאילו המתירים אינם ברי סמכא. תודה

  28. אין ספק שיש מתירים, לא באנו כאן לדון בעצם ענין המכירה שזה נושא גדול, אלא רק להשיב על השאלה הנ"ל לדעת המחמירים.

  29. שלום לכבוד הרב שליט"א,

    ממה שאני מבין, עיקר הטענה של הרב היא שאף אחד לא יסכים לתת את כל השטח החקלאי של מדינת ישראל לגוי, ולכן המכירה לא חלה.
    מה יקרה אם הרבנות הראשית תחלק את כל השטח החקלאי לכמה אלפי גויים (אגב, לא בהכרח ערבים, אפשר גם רוסים, שאני מניח שזה סכנה ביטחונית נמוכה יותר), כל אחד בפני עצמו המדינה הייתה מסכימה למכור לו, אך לא לכולם ביחד. האם זה יוכל להוות פתרון?
    (לא נכנס לעניין של לא תחנם)

  30. יתכן שזה יקל מעט על הבעיה הספציפית הזו, אבל ודאי שלא יפתור אותה לגמרי, שכן עדיין אתה מוכן למכור, אבל רק על תנאי.. שלא כולם יממשו את המכירה.. כלומר אין לך דעה מוחלטת למכור, היא מותנית בכך שלפחות רוב השטחים לא ימומשו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל