לתרומות לחץ כאן

מחלוקת המבי"ט והבית יוסף בענין פירות נכרים בשביעית

שלום לרב

בהלכות שביעית מצאנו שתי מחלוקות בין הב"י למבי"ט : הראשונה בענין אם הפקעת הקרקעות היא מצוות גברא (לב"י) או מלכא (למבי"ט) ,השניה -היא אם יש קינין לגוי להפקיע קדושת הארץ למביט אין קנין ולבית יוסף יש קנין.
שני נושאים אלה שנחלקו בהם הם משמעותיים מאוד בהל' שביעית ואני רוצה לשאול האם המחלוקת בשני הנושאים היא שיטתית לאמור שיש קשר בין השיטה בנושא הראשון לשיטה בנושא השני או שמא המחלוקות אינם תלויות זו בזו ?

תודה מראש

תשובה:

שלום רב

אכן יש קשר בין הדברים. עיקר המחלוקת בין המבי"ט לבית יוסף היא ודאי החלק השני שהזכרת, האם יש קנין לגוי להפקיע או לא. אבל המעיין בתשובות הב"י והמבי"ט יראה שבעיקר הם מדברים על תרומות ומעשרות, כלומר, מאחר שלדעת המבי"ט אין קנין לגוי להפקיע וממילא זה עדיין בקדושת שביעית, ולכן הפירות פטורים מתרומות ומעשרות. אבל לדעת הבית יוסף, יש קנין לגוי להפקיע קדושת הארץ, לכן אין קדושת שביעית, וחייב בתרומות ומעשרות.

אולם אין די במחלוקת הזו, כי לדעת המבי"ט שאין קנין, מדוע שהפירות יהיו פטורים ממעשרות, הרי הגוי אינו מפקיר את שדהו? לכן המבי"ט חייב לסבור שזה אפקעתא דמלכא, לכן לדעתו הפירות פטורים מתרומות ומעשות.

למעשה, החזו"א שהולך עם שיטת המבי"ט, לאחר שהוכיח שאין קנין לגוי להפקיע, ולכן יש בהן קדושת שביעית. בכל זאת אינו מתיר את הפירות ללא תרומות ומעשרות. משום שלדעתו אין זה מוכח שהפטור מתרומות ומעשרות תלוי בהפקר עצמו או לא.

מקורות:

ראה בחוז"א סי' כ'.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי את שאלתך. ברור שלהצד שמועילה המכירה הם נחשבים פירות נכרי, הויכוח הוא האם יש משמעות למכירה כזו והאם מותר לבצע אותה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל