לתרומות לחץ כאן

תביעת כספי פנסיה ממעסיק שלא שילם אותם

שלום וברכה
אשתי עובדת כשכירה בעמותה חרדית מסוימת. על פי החוק, העמותה אמורה להפריש מהמשכורת כספים באופן קבוע לקרן פנסיה ולקרן השתלמות. בחודשים האחרונים (אחרי כמה שנים של עבודה במקום) אשתי מקבלת הודעות מחברת הביטוח שלא הופקדו עבורה כספי הפנסיה וההשתלמות. לאחרונה היא קיבלה הודעה ובה סיכום של כשמונה חודשים שבהם לא הופקדו כספים ועוד כמה חודשים שבהם היה פיגור בהפקדה. בירור העלה שגם לנשים אחרות שעובדות אתה בעמותה (כל העובדות בתפקיד מקביל לשלה) לא הופקדו בתקופה זו כספי הפנסיה. על פי חוקי המדינה המעסיק עובר בזה עבירה פלילית.
פניות חוזרות ונשנות של העובדות להנהלת העמותה נתקלו שוב ושוב בתגובה ש"העניין בטיפול". כעת הן החליטו שהוגדשה הסאה והן יוצאות למאבק. כצעד מטרים למאבק הן פנו למנהל העמותה (שהוא גם הבעלים וגם היו"ר בפועל) בדרישה לתת להן את הכסף המגיע להן. הוא הודה שלא שילם את הכסף, הצדיק זאת בתואנה שהמצב הכלכלי של העמותה קשה, והבטיח ש"בשבוע הבא" יש לו פגישה עם מישהו שאמור להסדיר את הנושא. הוא סירב לספק מסמך כתוב עם פירוט של פריסת התשלומים הצפויה. יש לציין שהעובדות אינן נותנות כל אמון בהבטחתו שאכן תתקיים פגישה כזו, מאחר ונסיון העבר לימד אותן שפעמים רבות הוא מבטיח הבטחות ללא כיסוי.
עוד ראוי לציין שבהתנהלות הכלכלית של העמותה ישנו חוסר שקיפות מוחלט, ונראה לכאורה שישנם כשלים חמורים. ידוע לעובדות שישנם תקציבים ממשלתיים שאמורים להגיע למוסד לצרכים מסוימים, ואף על פי כן הצרכים הללו אינם ממומשים, בתואנה ש"אין כסף". בהזדמנויות שונות נמסר להן ש"אסור לשאול כאן איפה הכסף".
שאלתי היא כפולה:
א. במידה והעובדות יפנו לדין תורה נגד העמותה, מה הם סיכוייהן לזכות בדין? יש לציין שהמנהל הינו יהודי חרדי, וסביר שייענה לדין תורה, אך הוא פוליטיקאי ממולח, ואם ישנן 'פרצות' מסוימות שהוא יכול לנצל לטובתו הוא ודאי יגלה זאת ויעשה כן.
ב. האם מותר לעובדות לפנות ל: בית הדין לעבודה / משרד האוצר (שאחראי על אכיפת החוק הנ"ל) / כל גוף חילוני ממשלתי או פרטי אחר, או שיש בזה משום איסור פנייה לערכאות?
אודה לתשובתכם המהירה, כיון שהדברים 'בוערים' כעת, והעובדות האחרות עשויות לנקוט בצעדים שונים בלי לחכות לתשובה זו (כגון פנייה לערכאות כנ"ל). ברוכים תהיו!

תשובה:

שלום רב,

א. לגבי נושא הפנסיה הסיכויים גבוהים. אם תהיה לכם הקלטה שיו"ר העמותה (בחוק אין בעלים לעמותה) לא הכחיש את מחויבותו להסדיר את נושא הפנסיה ואמר שזה בטיפול, תהיה בה תועלת רב. לגבי נושא הכספים שהועברו לצרכים מסוימים, ישנם הבדלי גישות משמעותיים בין הדיינים ועליכם לברר מראש את גישת בית הדין לנושא חוקי המדינה.

ב. אסור לפנות לבית הדין לעבודה. גם אסור להלשין על העמותה, כל עוד שיו"ר העמותה אינו מסרב לבית דין.

מקורות:

א. ביחסי עובד ומעביד ההלכה נקבעת כפי המנהג שהוא בדרך כלל כפי החוק במדינה, עיין שו"ע חו"מ סי' שלא. לעניין כספי מדינה הניתנים למטרה מסוימת, עיין כאן.

ב. לעניין בית הדין לעבודה עיין בספר סדר הדין פרק טו סעיף סב..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל