לתרומות לחץ כאן

האם אסור לתת לגוי עצה שאינה הוגנת?

אישה נוצריה שואלת מה הבית הספר הטוב ביותר. עבור ילדיה. מה לענות?

תשובה:

שלום רב,

בודאי צריך להמליץ לה על בית הספר הטוב ביותר עבור ילדיה. אולם אם המדובר הוא על בית ספר עם תלמידים יהודים. ויש לך אפשרות להמליץ לה על בית ספר אחר, בודאי עדיף, כדי שלא יבאו חס ושלום לידי מכשול.

מקורות:

התורה אומרת "ולפני עיור לא תתן מכשול" מספוק זה נלמד שאסור לתת לאדם עצה שאינה הוגנת לו. כמו כן למדו חז"ל מספוק זה שאסור הכשיל את חברו באיסורים. בנוסף מבואר בפסחים (כב,ב) מנין שלא יושיט אבר מן החי (האסור גם לגוי) לגוי, שנאמר ולפני עיוור לא תתן מכשול. ומכאן למד במנחת חינוך (רלב) כי גם אסור להשיא לגוי עצה שאינה הוגנת לו, שהרי זה נלמד מאותו פסוק. אולם בקובץ שיעורים (פסחים אות צה) תמה עליו מדוע שונה לאו זה משאר העבירות שלא שייכים בגוי. לכן כתב שיש חילוק בין להשיא עצה שאינה הוגנת שלא שייך בגוי, ואילו להכשיל אותו בעבירות שהם מחוייב להשמר מהן אסור להכשילו. אבל לכתחילה מדוע שלא לחשוש לדברי המנחת חינוך? וראה עוד בשו"ת חלקת יעקב (אבה"ע סי' עט אות ג').

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שתשלח לבית ספר כללי, בבית הספר הנוצרי ילמדו אותם נצרות שזו עבודה זרה. ואף שגם בבית הספר הכללי מלמדים כפירה, לא נראה שהם ישנו משהו בארחות החיים בעקבות הלימוד שם, בשונה מבית הספר הנוצרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל